دوره 4، شماره 8 - ( 11-1395 )                   دوره 4 شماره 8 صفحات 26-5 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khakbaz A. (2017). Schwab's Practical Theory: Integrate of Theory and Practice. نظریه و عمل. 4(8), 5-26. doi:10.18869/acadpub.cstp.4.8.5
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2647-fa.html
خاکباز عظیمه سادات. نظریه عملی شواب: تلفیق نظریه و عمل دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی 1395; 4 (8) :26-5 10.18869/acadpub.cstp.4.8.5

URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2647-fa.html


چکیده:   (13650 مشاهده)

ظهور جریان نومفهوم­گرایی در عرصۀ برنامۀ درسی محل بروز چرخش بزرگی در هویت این رشته شده است. کتاب «فهم برنامۀ درسی» تألیف ویلیام پاینار را شاید بتوان برجسته‌ترین اثر در این زمینه دانست. در این کتاب، جریان­های اثرگذار حوزۀ برنامۀ درسی ماقبل نومفهوم­گرایی، از نوع سنتی و عمل زده معرفی شده و نویسنده بر این اعتقاد است که گفتمان­های جدید برنامۀ درسی را باید مورد توجه قرار داد. این نکته موجب می­شود، نظریۀ جوزف شواب[1]  نیز در گروه نظریه‌های سنتی ماقبل نومفهوم­گرایی متهم گردد. مقالۀ حاضر، با واکاوی نظریۀ شواب و مشخص کردن تمایزات آن از نظریۀ تایلر و نومفهوم­گرایی، قصد دارد تا نقدی بر این تفکر وارد آورد و با ترسیم نقش نظریۀ شواب در تاریخ تحولات رشتۀ برنامۀ درسی، تبیین جدیدی برای رشتۀ برنامۀ درسی به عنوان یک قلمرو عملی، ارائه کند.

 

[1] .Joseph Schwab

متن کامل [PDF 447 kb]   (12229 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اشاعه و گسترش دانش برنامه درسی
دریافت: 1395/3/31 | ویرایش نهایی: 1395/12/21 | پذیرش: 1395/9/16 | انتشار: 1395/11/19

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Theory & Practice in Curriculum Journal

Designed & Developed by : Yektaweb