دوره 12، شماره 46 - ( زمستان 1402 )                   جلد 12 شماره 46 صفحات 164-149 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


1- استادیار بخش تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و ترویج کشاورزی، مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، بوشهر، ایران.
2- دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، واحد لارستان، دانشگاه آزاد اسلامی، لارستان، ایران. ، yaser.z63@yahoo.com
3- کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه پیام نور، بوشهر، ایران.
چکیده:   (404 مشاهده)
گردشگری پدیده ای کهن است که بر بنیاد حرکت و جابجایی انسان استوار است؛ گردشگری این فرصت را برای انسان‌ها به وجود آورده تا حین لذت از شگفتی‌های طبیعی و انسان‌ساخت هم‌زمان بتوانند در مورد یکدیگر بیاموزند و ضمن آشنایی بافرهنگ یکدیگر تفاوت‌های یکدیگر را بهتر درک کنند. آب‌پخش، از توابع شهرستان دشتستان استان بوشهر و یکی از قطب‌های تولید خرما و نخلداری در کشور است، سالانه بیش از ۶۰ هزار تن خرما (۳۵٪ خرمای تولیدی استان بوشهر) در آن برداشت می‌شود؛ مطالعه حاضر با هدف تبیین اثرات جشنواره خرما بر گردشگری از دیدگاه ساکنین محلی صورت گرفته است، بنابراین در پژوهش کاربردی و توصیفی- تحلیلی حاضر، با استفاده از پرسشنامه، داده های مورد نیاز، جمع آوری شد؛ جامعه آماری در این پژوهش کلیه ساکنان بخش (23132 N=) و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 391 نفر بود که بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسشنامه به صورت محقق ساخته بود، ابتدا سؤالات پرسشنامه توسط محققین متناسب با اهداف تحقیق طراحی و سپس در اختیار اساتید و کارشناسان متخصص، قرار داده شد و پس از بررسی و تأیید، تعداد 48 سؤال برای اجرای پژوهش انتخاب و روایی آن، به صورت صوری تأیید گردید؛ پایایی پرسشنامه (94/0) بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات از نرم‌افزار SPSS استفاده شد. نتایج آزمونt (در سطحα=.01) شاخص‌ها و متغیرهای برپایی جشنواره خرما بخش آب پخش نشان داد که: 1) متغیر نگرش(رضایت مندی) با ضریب (152/98)؛ 2) متغیر کالبدی با ضریب (839/73)؛ 3) متغیر محیطی با ضریب (064/63)؛ 4) متغیر اقتصادی با ضریب (04/97)؛ و 5) متغیر اجتماعی با ضریب (815/85)، معنادار است. میانگین محاسبه شده نمره آزمودنی‌ها در فاصله اطمینان 95 درصدی آزمون t و در حد بالای آن قرار دارد؛ و بیانگر اثرات مثبت برپایی جشنواره خرما در این بخش است.
 
متن کامل [PDF 4895 kb]   (120 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/1/1 | پذیرش: 1402/11/10

فهرست منابع
1. ابراهیم‌زاده، عیسی، عبدالله آقاسی‌زاده، (1390)، تأثیر منطقه آزاد چابهار بر توسعه گردشگری حوزه نفوذ آن با بهره‌گیری از مدل رگرسیون و آزمون تی، فصلنامه جغرافیا و توسعه، شماره 21، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
2. ابراهیمی فینی، فریبا، (1387)، بررسی مناطق مستعد گردشگری طبیعی کاشان با استفاده از نرمافزار GI، مجله علمی پژوهشی گیاه وزیستبوم، شماره پانزدهم.
3. افتخاری، رکن الدین، عبدالرضا، طاهرخانی، مهدی، سجاسی قیداری، حمداالله، (1388)، تحلیـل ابعاد و عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی کشاورزی مناطق روسـتایی، روسـتا و توسـعه، سال12، شماره3 ، ص 43-72.
4. اکبری، علی، قرخلو، مهدی، 1389، اکوتوریسم مفهومی نو در جغرافیای گردشگری، انتشارات انتخاب، تهران، چاپ اول.
5. بوچانی، محمدحسین، (1383)، گردشگری برنامه‌ای برای توسعه شهری بندر کیاشهر، مجله شهرداری‌ها، شماره67.
6. پارسیان، علی، اعرابی، سید محمد، 1390، جهانگردی در چشم‌اندازی جام، ترجمه ویرایش. مؤلف: چا گی و ادواردو فایوسولا، چاپ هفتم، تهران: انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
7. پاپلی یزدی، محمدحسن و سقایی، مهدی، 1385، گردشگری (ماهیت و مفاهیم)، انتشارات سمت، چاپ اول، چاپ نهم در سال 1393.
8. حیدری، رحیم(1390)، مبانی برنامه ریزی صنعت گردشگری، انتشارت سمت، تهران.
9. حیدری ساربان، وکیل، (1396)، عوامل موثر بر توسعه گردشگری روستایی از دیدگاه مردم محلی(موردمطالعه: دهستان سردابه شهرستان اردبیل)، گردشگری و توسعه.
10. رضوانی، علی اصغر ،1389، جغرافیا و صنعت توریسم، انتشارات دانشگاه پیام نور، تهران، چاپ هشتم.
11. رضوانی، محمدرضا، 1387، توسعه گردشگری روستایی با رویکرد گردشگری پایدار، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم، تهران.
12. رضوانی، محمدرضا، رمضان زاده لسبویی، مهدی، محمدپورجابری، مرتضی، (1389)، تحلیل اثرات اقتصادی- اجتماعی نواحی صنعتی در توسعه نواحی روستایی(مورد: ناحیه صنعتی سلیمانآباد تنکابن)، فصلنامه جغرافیا و توسعه، سال 8، شماره 18.
13. رضوانی، محمدرضا، اکبریان رونیزی، سیدرضا، رکن الدین افتخاری، عبدالرضا، بدری، سیدعلی، (1390)، تبیین شاخص‌های محک پایدار در ارزیابی آثار الگوهای گردشگری در نواحی روستایی پیرامون کلانشهرها (روستاهای پیرامون کلانشهر تهران)، پژوهشهای جغرافیای انسانی، شماره 15، تهران، ص94 -69.
14. رکن الدین افتخاری، عبدالرضا، مهدوی، داوود، (1389)، فرآیند بومی سازی شاخص های توسعه پایدار گردشگری روستایی در ایران، پژوهش‌های روستایی، سال1، شماره4، صص20-1 .
15. شاطریان، محسن، کیانی سلمی، صدیقه، شیخ‌زاده، فاطمه، (1397)، بررسی عوامل اثرگذار بر انگیزه گردشگران رویداد در انتخاب مقصد گردشگری و اثر آن بر وفاداری گردشگران (نمونه موردی: جشنواره گل‌وگلاب قمصر و نیاسر)، گردشگری و توسعه، سال 7، شماره 17، 135-155.
16. فرهودی، رحمتاالله، شورچه، محمود، صبوری، حسین، (1389)، برآورد اثر تغییرات فصلی بر درآمد گردشگری معبد آناهیتا با تحلیل رگرسیونی، فصلنامه جغرافیا و توسعه، دوره هشتم، شماره 17.
17. فضلی، صفر، صمدی، محمود، (1400)، تبیین عوامل مؤثر بر جذابیت مقاصد گردشگری شهری (مطالعه موردی: کلانشهر تهران)، نشریه گردشگری شهری، سال 8، شماره 2، 111-97.
18. فنی، زهره، علی زاده طولی، محمد، زحمتکش، زینب، (1393) تأثیرات گردشگری بر توسعه پایدار شهری، از نظر ساکنان( مطالعه موردی: قشم)، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، سال 9، شماره28، ص 74-39.
19. قربانی، رسول، زادولی، فاطمه، زاد ولی خواجه، شاهرخ، ( 1393)، ارزیابی اثرات منفی توسعه گردشگری بر روستاهای جاذب گردشگر(نمونه موردی: روستای کندوان شهرستان اسکو)، فصلنامه برنامهریزی منطقه ای، سال چهارم، شماره15،صص 118-103.
20. قدمی، مصطفی، غلامیان بایی، محمد، 1393، اثرات گردشگری، پیامدها، چارچوب ها و سیاست ها، چاپ اول،انتشارت مهکامه.
21. کاظمی، مهدی، 1389، مدیریت گردشگری، انتشارات سمت، تهران، چاپ چهارم.
22. کردوانی، پرویز، غفار، امیرحسین، (1383)، صنعت گلاب گیری و اهمیت آن در بخش قمصر، پژوهش های جغرافیایی، شماره47، ص109-95.
23. کیانی، مریم، (1393)، بررسی تصویر ذهنی ساکنان محلی بر توسعه ی گردشگری، پایان نامه کارشناسی ارشد اکوتوریسم، دانشگاه کاشان.
24. محمدی، مصطفی، میرتقیان رودسری، سید محمد، ناسوتی، مهشید، (1398)، ارزیابی عوامل مؤثر بر وفاداری گردشگران رویدادهای بومی- فرهنگی در مقصد گردشگری رامسر، گردشگری شهری، سال 6، شماره 4، 17-31.
25. میرزائی، روزبه، نصیری، حکیمه، میرا، سیدابوالقاسم، (1394)، از انگیزه‌های گردشگران اروپایی تا انتخاب مقصد (مورد مطالعه: ایران). مدیریت بازرگانی، 7(4)، 921- 940.
26. میسون، پیتر، 1387، گردشگری، اثرات، برنامه ریزی و مدیریت، مترجم: روزبه میرزایی و پونه ترابیان، انتشارات ترمه، تهران.
27. وارثی، حمیدرضا، (1374)، بررسی وضعیت توریسم در اصفهان، مجله سپهر، تهران، دوره پنجم، شماره 18.
28. Buaban, M., Pengrungruangwong, R., Neamsombut, J., Wunla, W., & Pratum, T., (2019), Event marketing as an appropriately integrated marketing communication for promoting tourism of Ko Lad E-Tan, Nakhon Pathom Province, Thailand. Interdisciplinary Research Review, 14(6), 36-42.
29. Eagles, P. F. J., McCool, S.F., & Haynes., C. D., (2002), sustainable tourism in protect area: guidelines for planning & management, best practice protected area guidelines series No.8, word commission on protected area.
30. Embacher, H., D.Hall, L. Robert., (2003), strategy formulation in rural tourism an integrated approach, new direction, In rural tourism, pp 137-151.
31. Fang, W. T., (2020), Tourism in emerging economies. Springer Singapore.
32. Getz, D., & Page, S. J., (2016), Progress and prospects for event tourism research. Tourism management, 52, 593-631.
33. Giaccone, S., & Galvagno, M., (2021), Small-scale cultural festivals in Southern Europe: A motivation-based segmentation study. European Journal of Tourism Research, 29, 2902-2926.
34. Gracan, D. Zadel, Z. and Birin, N.(2010) Camping tourism With the purpose of Lengthening the tourism in Croatian tourism. Tourism & Hospitality, 106- 119.
35. Kuan Yew, Lee., (2013), Long-Term Land Use Planning In Singapore School of Public Policy at the National University of Singapore.
36. Lee, T. H., (2013), Influence analysis of community resident support for sustainable tourism development, Tourism Management, 34, 37- 46.
37. Lwoga, N. B., & Maturo, E., (2020), Motivation-based segmentation of rural tourism market in African villages. Development Southern Africa, 37(5), 773-790.
38. Seočanac, M., (2022), Understnding the Youth Tourists’ Motivation to Attend Rural Gastronomic Festivals in the Republic of Serbia. Economics of Agriculture, 69(2), 455–467.
39. Sharpley, R. & David, J. T. (2008). Tourism and development in the deeloping world. Landon and New York: Rutledge.
40. Tefler, D & Sharply, R., (2008), Tourism and Development in developing world, rout ledge publication. 80.
41. Tkaczynski, A., & Rundle-Thiele, S., (2020), Event market segmentation: a review update and research agenda. Event Management, 24(2-3), 277- 295.
42. Valeriu and Mauela, Elena., (2007), Cultural Tourism and Sustainable Development, Romanian Journal of Economic Forecasting, France.
43. Zakaria, H. B. M., (2021), Consuming Behavior of Foreign Visitors In a Nature-Based. Safety, 3(1), 694.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.