دوره 1، شماره 2 - ( 12-1391 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 40-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rezvani M, moradi M. Feasibility Studies Regarding Tourism Development Using Systematic Approach in Margin of Rural Areas of Mighan Desert of Arak. SPACE ECONOMY & RURAL DEVELOPMENT 2013; 1 (2) :15-40
URL: http://serd.khu.ac.ir/article-1-1567-fa.html
رضوانی محمدرضا، مرادی مهرنوش. امکانسنجی توسعه گردشگری با رویکرد سیستمی در روستاهای حاشیه کویر میقان اراک. اقتصاد فضا و توسعه روستایی. 1391; 1 (2) :15-40

URL: http://serd.khu.ac.ir/article-1-1567-fa.html


1- استاد و عضو قطب برنامه ریزی روستایی،دانشگاه تهران ، rrezvani@ut.ac.ir
2- دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه تهران
چکیده:   (9185 مشاهده)
گردشگری راهبردی برای توسعه روستایی و پاسخی به جهانی شدن و بازساخت روستاها است. توسعه گردشگری مستلزم نگرشی جامع و سیستماتیک به همه عناصر تشکیل دهنده آن می­باشد. روستاهای واقع در حاشیه منطقه کویر میقان به رغم برخورداری از جاذبه­های متعدد گردشگری، در فقر و محرومیت به سر می­برند. در این راستا هدف تحقیق حاضر امکان­سنجی توسعه گردشگری بر اساس سیستم تشکیل دهنده آن است.جامعه آماری سه گروه شامل گردشگران،ساکنان روستاها و مدیران محلی است که با استفاده از روش تصادفی 274 نفر از ساکنان،150 نفر گردشگر و 30 نفر از مسئولین به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. داده­های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع­آوری گردید و با استفاده از روش­های آمار توصیفی و استنباطی از جمله آزمونT مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­های تحقیق نشانی می­دهد به دلیل عدم شناخت گردشگران و نیز فقدان برنامه بازاریابی و تبلیغات،تقاضای گردشگری در وضع موجود در منطقه در حد ضعیف است. همچنین عناصر تشکیل دهنده عرضه گردشگری از دیدگاه خانوار و مسئولان محلی، شامل شاخص­های جاذبه­ها، حمل و نقل، زیرساخت ها و خدمات، پیشبرد فروش و مشارکت در حد خوب می­باشد ولی شاخص اطلاعات بر خلاف سایر شاخص­ها در حد ضعیف ارزیابی گردید. به هر حال روستاهای منطقه از جاذبه­های بالقوه داخلی و فرصت­های بیرونی مناسبی برای توسعه گردشگری برخوردار هستند. در نتیجه با برنامه­ریزی و مدیریت یکپارچه فعالیت­های گردشگری از جمله تبلیغات و بازاریابی و توسعه و تجهیز زیرساخت­ها و خدمات گردشگری، می­توان تقاضا برای توسعه گردشگری در سطح روستاهای منطقه را افزایش داد و از نقاط قوت درونی و فرصت­های بیرونی در جهت توسعه گردشگری استفاده کافی به عمل آورد.
متن کامل [PDF 260 kb]   (6700 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
پذیرش: 1395/9/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb