Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://rph.khu.ac.ir
1
admin
2008-0166
E۹۶۰-۹۸۴۴
doi
fa
jalali
1396
2
1
gregorian
2017
5
1
11
1
online
1
fulltext
fa
تاثیرات بازیهای رایانهای با تهییجکنندگی بالا (ندای وظیفه) و پایین (پرندگان خشمگین) بر سطح انگیختگی زیستی کودکان پسر
The effects of computer games with high (Call of Duty) and low (Angry Birds) stimulating rate on the biological arousal levels in boys
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="text-align:justify;line-height:normal;direction:rtl;unicode-bidi:embed;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">این پژوهش با هدف بررسی تأثیر بازیهای رایانهای با تهییج کنندگی بالا و پایین بر سطح انگیختگی فیزیولوژیکی کودکانِ پسر 8تا12 سال با استفاده از شاخص میزان رسانشِ پوستی و آزمون خودارزیابی تصاویر آدمک و به روش شبه تجربی انجام شد. جامعۀ آماری همه دانشآموزان پسر 8 تا 12 سال ناحیۀ چهار آموزش و پرورش شهر تبریز در سال تحصیلی 1391-1390 بودند. نمونه شامل 15 کودک پسر بود که به روش نمونه­گیری تصادفی انتخاب شدند. سطح انگیختگی شرکتکنندگان با استفاده از شاخص فیزیولوژیکِ میزان رسانش پوستی طی شش مرحله؛ خط پایه اول، اجرای بازی رایانهای با تهییج کنندگی پایین، خط پایه دوم، خط پایه سوم، اجرای بازی با تهییج کنندگی بالا و خط پایه چهارم مورد سنجش قرار گرفت و سپس دادهها با استفاده از آزمون اندازهگیریهای مکرر تجزیه و تحلیل </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">شد</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">. نتایج به دست آمده از آزمونهای پژوهش، افزایش معناداری را در میزان رسانش پوستی شرکتکنندگان، طی مراحل مداخلۀ اول و دوم، نسبت به مراحل خط پایه نشان داد. نتایج نشان میدهند بازی رایانهایِ با تهییجکنندگی بالا، تأثیر بیشتری در بالا بردن سطح انگیختگی شرکتکنندگان نسبت به بازیِ با تهییجکنندگی پایین دارد.</span></span></p>
<p>The aim of this study was to investigate the effects of computer games with different stimulating on arousal levels in 8 to 12 years old boys using SCL index and SAM test and the method of the study is quasi-experimental design. The population consisted of all boys 8 to 12 years old at region 4 Education in Tabriz (2011-2012). The sample included 15 boys whom were selected through random sampling method. The arousal levels of participants measured via Skin Conductance Level (SCL), as a physiologic index, in 6 steps including: first baseline, first intervention (Playing the computer game with low stimulating), second baseline, third baseline, second intervention (Playing the computer game with high stimulating) and fourth baseline. In order to analyze the data, repeated measure ANOVA was used.The results showed that the levels of SCL in participants remarkably increased during the interventions phases compared with baselines phases. According to the findings of the study, computer game with high stimulating rate is more effective in raising arousal level in participants than low stimulating game.</p>
انگیختگی, رسانش پوستی, بازیهای رایانهای
arousal, skin conductance levels, computer games
39
48
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3131-1&slc_lang=fa&sid=1
Maryam
Taghavi Jelodar
مریم
تقوی جلودار
m.taghavi@alzahra.ac.ir
10031947532846003447
10031947532846003447
Yes
Alzahra University
دانشگاه الزهرا
Hamid
Poursharifi
حمید
پورشریفی
poursharifi_h@yahoo.com
10031947532846003448
10031947532846003448
No
University of Tabriz
Mohammad Ali
Nazari
محمدعلی
نظری
nazaripsycho@yahoo.com
10031947532846003449
10031947532846003449
No
University of Tabriz
دانشگاه تبریز
Hasan
Shahrokhi
حسن
شاهرخی
shaahrokhi.hasan@yahoo.com
10031947532846003450
10031947532846003450
No
Razi Hospital
بیمارستان رازی