Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://rph.khu.ac.ir
1
admin
2008-0166
E۹۶۰-۹۸۴۴
doi
fa
jalali
1395
11
1
gregorian
2017
2
1
10
4
online
1
fulltext
fa
اثربخشی برنامه مهارت آموزی مبتنی بر بازیهای عصبنمایشی بر سلامت روان نوزادان
Effectivness of skill training program based on Neuro- Dramatic Plays on Infants’ Mental Health
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;">پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیرات برنامۀ مهارتآموزیِ مبتنی بر بازیهای عصبنمایشی و در چارچوب نظریۀ دلبستگی بر سلامت روان نوزادان انجام شده است. بدین منظور 90 مادر باردار با استفاده از نمونۀ در دسترس از دو مرکز درمانی در تهران (بیمارستان نیکان و مرکز سلامت مادران) انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند. گروه پیش و پس از تولد (30)، گروه پس از تولد (30) و گروه گواه (30). ملاکهای ورود در این مطالعه شامل سلامت روان مادر، سن مادر (20 تا 35)، سطح تحصیلات مادر (دیپلم تا دکترا) و نخستزا بودن وی بود. سلامت روان نوزاد در پایان شش ماهگی از طریق مقیاس هشدار پریشانی کودک و مصاحبه با مادر سنجیده شد. در مقایسۀ نتایجِ به دست آمده از سه گروه مشخص شد که هیچیک از نوزادان گروه پیش و پس از تولد نشانههای خطر را در شش ماهگی نشان نمیدادند در حالی که 33٪ گروه پس از تولد و 40٪ گروه گواه نشانههای خطر را نشان میدادند. این نتایج با مصاحبهها همسو بود. بنابراین آموزش مادران برای بازی و پاسخگویی به نیازهای نوزادان از دوران بارداری میتواند تأمین­کنندۀ سلامت روان نوزادانشان باشد. به نظر می­رسد بازی­های عصب نمایشی، روش درمانی مناسب و موثری است که می­تواند برنامه ­های فرزندپروری پیش از تولد و مداخلات پیشگیری زودهنگام برای نوزادان را غنی ­تر کند.</p>
<p>To examine the impacts of a skill training program based on neuro- dramatic plays in attachment theory framework on infant mental health, 90 pregnant mothers were selected and randomly were divided into three groups: prenatal and postnatal group (30), postnatal group (30) and control group (30). Inclusion criteria in were maternal mental health, mothers’ age (20-35), mothers’ education (diploma-Ph.D.) and being first time mother. Infant mental health was evaluated when the infants were 6-month old using ADBB and an interview based on 0-3. Of the sample, 33% of postnatal group and 40% of control group had some signs of danger in ADBB; however the prenatal and postnatal group hadn’t any symptom. The results were consistent to interviews. As predicted, educating mothers to play and response to their infants from pregnancy could be an effective intervention on their infants’ mental health. It seemed neurodramatic plays could be an appropriate and effective treatment that could be enriched parenting training manuals and early preventions interventions for infants. </p>
<p></p>
سلامت روان, بازیهای عصبنمایشی, نوزادی, مداخلۀ پیش از تولد, دلبستگی
Mental Health, Neuro- Dramatic Plays, Infancy, Prenatal Intervention, attachment
45
62
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2187-2&slc_lang=fa&sid=1
elham
tavakoli
الهام
توکلی
elhamtavakoli1988@gmail.com
10031947532846002900
10031947532846002900
Yes
allameh tabatabai
داشگاه علامه طباطبایی
shahla
pezeshk
شهلا
پزشک
pezeshk@gmail.com
10031947532846002901
10031947532846002901
No
allameh tabatabai
داشگاه علامه طباطبایی
janet
hashemi azar
ژانت
هاشمی آذر
hashemi1@yahoo.com
10031947532846002902
10031947532846002902
No
allameh tabatabai
داشگاه علامه طباطبایی
ali
delavar
علی
دلاور
delavar@yahoo.com
10031947532846002903
10031947532846002903
No
allameh tabatabai
داشگاه علامه طباطبایی
gholamreza
sarami
غلامرضا
صرامی
ghr@yahoo.com
10031947532846002904
10031947532846002904
No
kharazmi university
دانشگاه خوارزمی