Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://rph.khu.ac.ir
1
admin
2008-0166
E۹۶۰-۹۸۴۴
doi
fa
jalali
1390
12
1
gregorian
2012
3
1
5
2
online
1
fulltext
fa
اثربخشی گروه درمانی به شیوه تحلیل تبادلی بر بهبود مهارت حل مسأله
The Effectiveness of Transactional Analysis Group Therapy upon Improving Problem-Solving Skills
پژوهشي
Research
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی رواندرمانی گروهی به شیوه تحلیل تبادلی بر بهبود مهارت حلمسأله بود. برای دست یابی به این هدف از روش پژوهش نیمه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد، که 30 نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی که به کلینیک روانشناسی و مشاوره دانشگاه فردوسی مراجعه کرده بودند، به روش غربال گری انتخاب، و به شیوه تصادفی در گروه کنترل (15 نفر) و گروه آزمایشی (15 نفر) جایگزین شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه حلمسأله، و روشمداخله نیز گروه درمانی تحلیل تبادلی بود که به مدت 8 جلسهی دو ساعته و به صورت هفتگی برگزار شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها در سطح توصیفی از آماره های میانگین و انحراف استاندارد و درسطح استنباطی از آزمون تحلیل کوواریانس (ANCOVA)، استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که مهارت حلمسأله در گروه آزمایش به طور معنی داری افزایش یافته است؛ و همچنین این افزایش در زیر مؤلفههای خلاقیت، کنترل، اعتماد، و تقرب مشاهده شد. در نتیجه گروه درمانی تحلیل تبادلی راهبردی کارآمد و سودمند در بهبود مهارت حلمسأله است.
The purpose of this article was studied of the efficacy of transactional analysis group therapy upon improving problem-solving skills. This study was experimental with pretest-posttest design. Thirty clients who were referring to the Ferdowsi University Counseling and Psychology Clinic were chose based on screening method. In addition, were randomly divided two equal groups (15 participants): experimental and control groups. Problem-solving questionnaire was used collect data as well as the experimental intervention was TA group therapy that was administrated during two hours and weekly. For data analysis in the descriptive level mean and standard deviation were used and covariate method was used at the inference level (ANCOVA). The results suggest that the problem-solving skills in the experimental group significantly increased. Moreover, by the increase in subscales creative, confidence, control, and approach styles were observed. It concluded that the method of TA group therapy is effective and useful strategy in improving problem-solving skills.
حل مسأله , مهارت حل مسأله , روان درمانی گروهی , گروه درمانی تحلیل تبادلی ,
Problem-Solving , Problem-Solving Skill , Group Psychotherapy , TA Group Therapy ,
59
66
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-123&slc_lang=fa&sid=1
Bahram Ali
Ghanbari Hashem Abadi
بهرام علی
قنبری هاشم آبادی
1003194753284600420
1003194753284600420
No
دانشگاه فردوسی مشهد
Mustafa
Bolghan-Abadi
مصطفی
بلقان آبادی
mbolghan@gmail.com
1003194753284600421
1003194753284600421
Yes
دانشگاه فردوسی مشهد