Research in Sport Management and Motor Behavior
پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
JRSM
Literature & Humanities
http://jrsm.khu.ac.ir
1
admin
2252-0716
2716-9855
10.52547/JRSM
fa
jalali
1394
9
1
gregorian
2015
12
1
5
10
online
1
fulltext
fa
تاثیر خودگفتاری آموزشی و انگیزشی بر الگوی هماهنگی و دقت پرتاب آزاد بسکتبال
The Effect of Instructional and Motivational Self-talk on the Pattern of Coordination and Accuracy of Basketball free throw
رفتار حرکتی
motor behavior
پژوهشي
Research
<p>خودگفتاری نوعی گفتگوی درونی فرد با خود است که به وسیلهی آن شخص دریافتها و احساسات درونی خود را تعبیر و تفسیر میکند، ارزیابی خود را تنظیم کرده و تغییر میدهد و برای خود دستورالعملهایی تعیین می نماید. هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاثیر دو نوع خودگفتاری آموزشی و انگیزشی بر الگوی هماهنگی و دقت پرتاب آزاد بسکتبال بود، تا مشخص شود که هر یک از انواع خودگفتاری چه تاثیری بر نیازهای مهارت پرتاب آزاد بسکتبال (الگوی هماهنگی، دقت) دارند. به این منظور 20 بازیکن بسکتبال مرد با <a name="OLE_LINK76"></a><a name="OLE_LINK74">میانگین سنی </a>5/5±5/23 سال که حداقل 5 سال سابقهی فعالیت در رشتهی ورزشی بسکتبال را داشته و در یکی از لیگ­های معتبر کشور بازی می­کردند بعنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. در این تحقیق اجرای مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در دو مرحله بدون استفاده از خودگفتاری و با استفاده از خودگفتاری (آموزشی و انگیزشی) طی دو جلسه با فاصلهی زمانی 24 ساعت مورد ارزیابی قرار گرفت. در هر دو مرحله آزمون داده­های مربوط به الگوی حرکتی و دقت پرتاب آزاد بسکتبال ثبت شد و از اطلاعات کینماتیکی ثبت شده برای محاسبه ریشه میانگین مجذور خطا آرنج- مچ دست پرتاب به منظور بررسی الگوی هماهنگی استفاده شد. برای تحلیل آماری، داده­ها بدست آمده در دو دسته آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، جداول و نمودارها) و استنباطی (آزمون تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر و آزمون <span dir="LTR">t</span> وابسته) تحلیل شد. <a name="OLE_LINK84"></a><a name="OLE_LINK81">نتایج نشان داد که تنها استفاده از خودگفتاری آموزشی به طور معنی­داری موجب بهبود دقت پرتاب آزاد بسکتبال شد(002/ </a><span dir="LTR">p=</span>، 388/4 <span dir="LTR">=</span><sub>(9)</sub><span dir="LTR">t</span>). همچنین بین تاثیر خودگفتاری آموزشی و خودگفتاری انگیزشی بر دقت پرتاب آزاد بسکتبال اختلاف معنی­داری به نفع خودگفتاری آموزشی مشاهد شد(001/ <span dir="LTR">=</span> <span dir="LTR">p</span>، 364/14= <sub>(18، 1) </sub><span dir="LTR">F</span> ، 444/ <span dir="LTR">=</span> <span dir="LTR">h</span><span dir="LTR">2</span>). همچنین بررسی نتایج نشان داد که خودگفتاری آموزشی به طور معنی­داری (048/ <span dir="LTR">p=</span>، 288/2 <span dir="LTR">=</span><sub>(9)</sub><span dir="LTR">t</span>) موجب کاهش ریشه میانگین مجذور خطا آرنج- مچ و در نتیجه بهبود هماهنگی درون عضوی آرنج- مچ در اجرای پرتاب آزاد بسکتبال می­شود. در مجموع نتایج نشان داد که استفاده از خودگفتاری آموزشی به منظور بهبود اجرای مهارت­های که نیازمند هماهنگی حرکتی و دقت در اجرا هستند، سودمند است و بر استفاده از خودگفتاری انگیزشی به این منظور برتری دارد.</p>
<p>Self-talk as “an internal dialogue, through which the individual interprets feelings and perceptions, regulates and changes evaluations and convictions, and gives him/her instructions and reinforcement”. The purpose of the present study was to compare the effect of two types of instructional and motivational self-talk on the pattern of coordination and accuracy of basketball free throw to specify the effect of each types of the self-talks on of basketball free throw skill necessities (patterns of coordination and accuracy). Using available sampling method, 20 male basketball players with the mean age of 23.5±5.5 were selected who had at least 5 years of practice in basketball and were playing in one of the credible leagues of the country. In this study the basketball free throw skill was evaluated through two sessions with the time interval of 24 hours in two phases with and without self-talk (instructional and motivational). The data of the motion pattern and the accuracy of basketball free<br>
throw were recorded in both phases of the test, and the kinematic data was used to compute the throw hand elbow-wrist No-RMS in order to investigate the coordination pattern. In statistical analysis, the data was analyzed using descriptive statistics<br>
(mean, standard deviation, tables and figures) and inferential statistics (the analysis of variance with repeated measure and dependent t test). The results of throw accuracy showed that solely the use of instructional self-talk leaded to a significant<br>
enhancement of the basketball free throw accuracy (t(9): 4.388, p: 0/002). Moreover, there was a significant difference between the effect of instructional self-talk and motivational self-talk in favor of instructional self-talk (2: 0.444, F(1,18): 14.364, p:0.001). Exploring the results of coordination pattern revealed that instructional selftalk leads to a significant (t(9): .048, p(1,18): 2.288) decline in elbow-wrist No-RMS and consequently an improvement in elbow-wrist interalimb coordination in performing the basketball free throws. The results indicated that the usage of instructional selftalk are benefical in improving the skills that require motiom coordination and accuracy of performance and it is superior to the use af motivational self-talk in this regard.</p>
خودگفتاری آموزشی, خودگفتاری انگیزشی, الگوی هماهنگی, دقت, پرتاب آزاد بسکتبال
Instructional self-talk, Motivational self-talk, Coordination pattern, Accuracy, Basketball free throw
1
13
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-12&slc_lang=fa&sid=1
behrouz
Abdoli
بهروز
عبدلی
1003194753284600524
1003194753284600524
Yes
Alireza
Farsi
علیرضا
فارسی
1003194753284600525
1003194753284600525
No
javad
Riahi Farsani
جواد
ریاحی فارسانی
1003194753284600526
1003194753284600526
No