Research in Sport Management and Motor Behavior
پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
JRSM
Literature & Humanities
http://jrsm.khu.ac.ir
1
admin
2252-0716
2716-9855
10.52547/JRSM
fa
jalali
1394
1
1
gregorian
2015
4
1
5
9
online
1
fulltext
fa
طراحی سازوکار مؤثر تجاریسازی باشگاههای فوتبال ایران
Designing effective commercialization mechanisms for football clubs in Iran
تخصصی
technical
پژوهشي
Research
<p>یکی از رویکردهای درآمدزایی و توسعه پایدار اقتصادی باشگاهها در کشورهای صاحب فوتبال، ثبت این باشگاهها بهعنوان<br>
بنگاههای تجاری مانند شرکتها و مؤسسات تجاری دیگر است. بنابراین، هدف این پژوهش طراحی سازوکار مؤثر تجاری-<br>
سازی باشگاههای فوتبال ایران است. به این منظور با استفاده از روش تحقیق کیفی با 13 نفر از نخبگان آگاه از موضوع<br>
مصاحبههای عمیق صورت گرفت. یافتههای حاصل از تحلیل مصاحبهها به ارائه دو مدل مفهومیِ مسیر پیشرفت باشگاههای<br>
فوتبال و سازوکار تجاریسازی آنها منجر گردید. مدل تجاری سازی بر چهار رابطه اصلی و کلانِ روابط ورزشی مطلوب،<br>
روابط اقتصادی مطلوب، روابط اقتصادی- ورزشی مطلوب و روابط کنونی حاکم بر فوتبال ایران و نیز 31 رابطه فرعی و<br>
خرد استوار است. نتایج نشان داد که دولت مهمترین مانع در تجاریسازی باشگاههای فوتبال است. بیشتر متخصصان نیز به<br>
مقوله تجاریسازی در وضعیت موجود خوشبین نبودند.</p>
<p>One of the approaches towards increasing income and economic development<br>
for clubs in countries recognized for their football is registering these clubs as<br>
commercial enterprises like other commercial companies and organizations.<br>
Therefore, the aim of this study is designing effective commercialization<br>
mechanisms for football clubs in Iran. For this purpose, a qualitative research<br>
method was adopted, and detailed interviews with 31 experts who were aware of<br>
this subject were done. Findings from interview analysis led to two conceptual<br>
models of progress path of football clubs and their commercialization<br>
mechanisms. Commercialization model is based on four principal major<br>
relationships consisting of appropriate sport relationship, appropriate economic<br>
relationship, appropriate sport- economic relationship and relationship that exists<br>
in Iranian football now, as well as13 micro and detailed relationships. The findings<br>
showed that government was the main obstacle on the way towards<br>
commercialization of football clubs. The other results showed that many experts<br>
were not optimistic about the existing condition.</p>
تجاری سازی, باشگاههای فوتبال, روش تحقیق کیفی
Commercialization- football clubs- qualitative research method
119
130
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-11&slc_lang=fa&sid=1