Research in Sport Management and Motor Behavior
پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
JRSM
Literature & Humanities
http://jrsm.khu.ac.ir
1
admin
2252-0716
2716-9855
10.52547/JRSM
fa
jalali
1394
1
1
gregorian
2015
4
1
5
9
online
1
fulltext
fa
استانداردسازی ابزار اندازه گیری باورپذیری تبلیغات ازطریق ورزش
A measurement tool standardization of beliefs in advertising through sport
تخصصی
technical
پژوهشي
Research
<p>این مطالعه به منظور استانداردسازی ابزار سنجش باورپذیری تبلیغات ازطریق ورزش انجام شد. پس از اخذ مجوز از<br>
صاحب پرسشنامه )پیون، 6002 (، پژوهش با استفاده از روش سهمرحلهای ترجمه و در مطالعهای مقدماتی اجرا شد.<br>
انتخاب )n= جامعه آماری پژوهش تماشاگران حاضر در استادیوم آزادی بودند. نمونه آماری به صورت تصادفی ) 246<br>
شد. ابزار اندازهگیری شامل 62 سؤال درقالب هفت مؤلفه باور )اقتصادیبودن، اطلاعات محصول، خوشایندبودن،<br>
نامفهومبودن، مادیگرایی، تصویر و نقش اجتماعی، آزاردهندهبودن( با استفاده از روش امتیازگذاری پنج ارزشی لیکرت<br>
تحت ارزیابی قرار گرفت. جهت تعیین روایی صوری و محتوایی ازنظر صاحبنظران بازاریابی ورزشی استفاده شد. جهت<br>
تعیین روایی سازه ابزار از روش تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرمافزار لیزرل استفاده شد. تحلیل روایی سازه ابزار<br>
نشان داد گویههای پرسشنامه از بار عاملی مناسبی برخوردارند. نتایج نشان داد شاخصهای مدل از برازش خوبی<br>
حاکی از تأیید شاخصها AGFI=0/44،GFI=0/44،RMSEA=0/024 ،x6/df=6/ برخوردار است؛ بهطوریکه 44<br>
است. نتایج نشان داد ضرایب پایایی آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی هفت مؤلفه باور در حد مقبولی است. با توجه به<br>
تأیید ابزار مذکور در این مطالعه، محققان آتی میتوانند از ابزار حاضر جهت تعیین میزان باورپذیری تبلیغات ازطریق<br>
ورزش استفاده کنند</p>
<p>The purpose of present study was to standardize the measurement tool of beliefs<br>
in advertising through sport. Following the permit was taken from the owner of<br>
the questionnaire (Pyun, 2006), questionnaire by the three-stage translation<br>
method and introductory study performed. Population of the study was all the<br>
spectators that attended in the Azadi Stadium, 342 samples were selected<br>
randomly. 27 items were included in the questionnaire with seven components<br>
(being economic, product information, falsity, materialism, social image and role,<br>
annoying, pleasure). Questions were analyzed by the 5-likert scale. To determine<br>
the formal and content validity of the tool, viewpoints of experts in sport marketing<br>
were used. To determine the structure validity of the tool, CFA was applied by<br>
using LISREL package. Analysis of the structure validity of the tool showed that<br>
items of the questionnaire had an appropriate factor load. The results showed<br>
that the indices of the model had an appropriate goodness of fit2.45¬df=/2x,<br>
RMSEA=0.065, GFI=0.94, AGFI= 0.95 approved the indexes. Cronbach’s Alpha<br>
coefficients of the reliability of the seven components were between 0.70 to<br>
0.730.Given the confirmation of relevant tool in this study; other researchers can<br>
use this tool to measure the customers’ belief advertisement through sport.</p>
ابزار اندازه گیری, روایی و پایایی, باورپذیری تبلیغات ازطریق ورزش, تحلیل عاملی تأییدی استانداردسازی.
Measurement tool, validity and reliability, beliefs in the advertising through sport, confirmatory factor analysis, standardizing
61
71
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-6&slc_lang=fa&sid=1