Research in Sport Management and Motor Behavior
پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
JRSM
Literature & Humanities
http://jrsm.khu.ac.ir
1
admin
2252-0716
2716-9855
10.52547/JRSM
fa
jalali
1391
9
1
gregorian
2012
12
1
2
4
online
1
fulltext
fa
تأثیر سه نوع محیط تمرینی (رقابتی، غیررقابتی و ترکیبی) بر اکتساب و یادداری مهارت های باز و بسته
The Effect of Three Types of Training Environments (Competitive, NonCompetitive and Combined) on Acquisition and Retention of Open and Closed Skills
پژوهشي
Research
<span lang="AR-SA" dir="RTL">هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر محیطهای مختلف تمرینی، نوع مهارت و تعامل این دو بر عملکرد در مراحل اکتساب و یادداری مهارتهای باز و بسته بود. جامعه آماری همه دانشجویان ساکن در کوی دانشگاه تهران در سال تحصیلی 88-89 بوده است. نمونهای 60 نفری به صورت در دسترس از بین افرادی که هیچ سابقهای در مهارتهای بدمینتون نداشتند برگزیده شدند. آزمودنیها براساس پیشآزمون در 6 گروه ده نفره (غیررقابتی، رقابتی و ترکیبی) همسانسازی شدند. آزمودنیهای هر شش گروه تمرینات خود را در محیطهای تعریفشده به مدت 10جلسه و هر جلسه 40 کوشش انجام دادند. در این تحقیق از آزمونهای سرویس بلند بدمینتون برای اندازهگیری مهارت باز و از آزمون تاس برای اندازهگیری مهارت بسته استفاده شد. امتیازات آزمودنیها در مراحل آزمون از میانگین امتیاز دهضربه محاسبه شد. از آمار توصیفی برای تعیین شاخصهای میانگین و انحراف معیار و برای دستیابی به اهداف تحقیق از آزمون تحلیل واریانس دوطرفه و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون </span><span>t</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> مستقل استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد تمرین در هریک از محیطهای تمرینی موجب افزایش اکتساب و یادداری هریک از مهارتهای مذکور در سطوحی متفاوت میشود </span><span lang="FA" dir="RTL">(05/0</span><span>p<</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">). همچنین نتایج تحلیل واریانس عاملی نشان داد که دو عامل مهارت و شرایط محیطی در هر دو مرحله اکتساب و یادداری غیرمعنیدار، اما هریک از مهارتها در تعامل با محیط تمرینی معنیدار </span><span lang="FA" dir="RTL">(05/0</span><span>p</span><span><</span><span lang="FA" dir="RTL">) </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">بود. بهعلاوه، تمرین هریک از مهارتها در محیطی واحد دارای سطوحی متفاوت از اکتساب و یادداری بود.</span>
The aim of this research was to determine the effect of different training environments, type of skills and interactions on open and closed skills. The statistical population was all students living in dormitories of Tehran University in the 88-89 academic year. The sample was 60 people selected based on convenience sampling methods among students who had no experience in badminton skills (Long Service and clear). Based on pre-test subjects were matched in six groups of ten persons (noncompetitive, competitive, and combined). All of six groups performed a practice in defined medium for 10 sessions and each session were performed 40 times. The long-service tests were used to measure open badminton skill and clear test was performed to measure closed skill. Test scores of subjects were computed based on the mean of ten hits score. Descriptive statistics were used to determine the mean and standard deviations and to test research hypothesis, a two-way analysis of variance (ANOVA) with repeated measures and independent t-test were utilized. The result of ANOVA showed that exercise in each of the training environment increased acquisition and retention of each skill, but the levels are different (p<0.05). Also, Factorial ANOVA showed that the skills and environments does not have meaningful effects on acquisition and retention of skills while each skill interacts significantly with the training environment (p<0.05). In addition, exercising each of the skills in the same environments had different levels of acquisition and retention.
اکتساب , یادداری , محیط تمرین , مهارت باز و بسته ,
acquisition , retention , Training environment , Open and closed skills ,
41
56
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-28&slc_lang=fa&sid=1
Ali Akbar
Jaberi Moghadam
علی اکبر
جابری مقدم
100319475328460078
100319475328460078
No
University of Tehran
دانشگاه تهران
Ebrahim
Motesharee
ابراهیم
متشرعی
moteshareie@gmail.com
100319475328460079
100319475328460079
Yes
University of Tehran
دانشگاه تهران
Shahzad
Tahmasebi Broujeni
شهزاد
طهماسبی بروجنی
100319475328460080
100319475328460080
No
University of Tehran
دانشگاه تهران
Javad
Afshari
جواد
افشاری
100319475328460081
100319475328460081
No
University of Tehran
دانشگاه تهران