Volume 5, Issue 9 (4-2015)                   JRSM 2015, 5(9): 73-82 | Back to browse issues page

XML Persian Abstract Print


Abstract:   (7531 Views)

Today, the brand's customer loyalty is key to business success, many companies
try to increase loyalty among customers to expand their brand. The aim of this
study was to identify factors influencing the loyalty of purchase decision makers
of the clubs and football players to sports apparel brand in the eleventh round of
the Premier League. Methodology of this research was surveying and population
of this research formed as sports apparel purchase decision makers in the
Premier League football clubs of Iran(the director and deputy director of the club,
and the head coach and team coaches N=90)and the players who participated in
the eleventh round of Premier League football (463= N).The study sample
included 60 individuals purchasing decision makers in clubs and 263 people of
Premier League football players of Iran. Questionnaire data collection tool for
brand loyalty was Wong Foong and yahyah (2008) with reliability of (α=0.82).
Face and content validity of the questionnaire was verified by masters of sport
marketing and confirmed by sport management. To analyse data Kolmogorov
Smirnov test, ANOVA (analysis of variance) with repeated measures, a
comparison Bunfrony test and independent t-tests at a significance level of 0.05
was conducted with spss19 software were used. The results showed that the
factors of the product quality, model and brand of sports was more effective than
other factors in loyaltyofsportsapparel brand and factors of service quality and
price perspective, No significant difference between group of purchasing decision
makers and players in the Premier League football clubs of Iran were found.
Therefore, program managers sports apparel industry planners should try to
create or modify models to increase brand loyalty and products quality and using
innovative strategies of develop and promote service quality and pricing to
expand their brand through customers. Moreover provide basis increasing rate of
customers loyalty and thus provide the long-term interests of their business

Full-Text [PDF 920 kb]   (2850 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: technical
Received: 2016/04/12 | Accepted: 2016/04/12 | Published: 2016/04/12

References
1. 1 .یوسفی، بهرام. طاهری، حمیدرضا. شجاعی، وحید.)1426 .)بررسی وضعیت بازاریابی ورزشی از طریق اینترنت در ایران با تاکید بر عناصر 3 . پژوهش در
2. علوم ورزشی . شماره10. صص34-40
3. 3 .فلاحی، احمد. اسدی، حسن. خبیری، محمد.) 1422 .)مقایسه عوامل مؤثر بر حضور تماشاچیان گاه گاهی، منظم ومتعصب در مسابقات لیگ برتر فوتبال .
4. نشریه مدیریت ورزشی . دوره1 . شماره 3
5. 4 .رنجبریان بهرام . غالمی کریم محمود. )1424 .)بررسی عوامل مؤثر بر ترجیح مشتریان در انتخاب یک بانک دولتی. پژوهش های مدیریت ، شماره دوم
6. 3 .نوربخش، کامران . ارغوانی، علی.)1424 .)بررسی تاثیر نام تجاری بر روی نگرش . فصلنامه بصیرت. شماره39
7. ساعت چیان، وحید، رسولی، مهدی. الهی، علیرضا.)1420 .)ارتبا کیفیت خدمات ، رضایت مندی و وفاداری بر قصد حضور آتی مشتریان مراکز آمادگی جسمانی وایروبیک. اولین همایش بین المللی آمادگی جسمانی و ایروبیک. دانشگاه شهید بهشتی.
8. سالار، جمشید .)1426 .)رابطه آمیخته بازاریابی و رفتار مصرف کننده . مجله تدبیر . شماره146.صص 63-02
9. 11 .جلال زاده، سیدرضا. )1420 .)بررسی و تبیین عوامل موثر بر وفاداری مشتریان به مارک تجاری خاص محصولات صنایع غذایی در فروشگاه های زنجیره ای شهروند. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی.
10. سید جوادین، سید رضا. شمس، راحیل. )1426 ،)عوامل تعیین کننده ارزش ویژه برند کفش ورزشی در میان گروه سنی جوانان، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی مدیریت، سال هفتم، شماره30 ، صص 44 -06.
11. کاظمی، محمد رضا. تندنویس، فریدون. خبیری، محمد. )1426 .) بررسی عنصر قیمت از عناصر آمیخته بازاریابی ورزشی در لیگ حرفه ای فوتبال و مقایسه وضعیت موجود با لیگ های کره جنوبی وژاپن . نشریه علوم حرکتی و ورزش شماره11 .صص 143-131
12. تاج زاده نمین، ابوالفضل. اله یاری، سمیرا. تاج زاده نمین ،آیدین)1420 .)بررسی وفاداری مشتریان. پژوهشگر )مدیریت(. شماره4 . 14 -1
13. 5 .Dahlgren,Susanna .( 2011).Brand loyalty and involvement in different customer levels of a service
14. concept brand
15. East.R,Sinclair ,J. Gendal p(2000). Loyalty Definition & Explanning. paper presented at Australia &
16. Newzeland marketing Academy conference
17. Keller, K. L.(2001). Bulding Costomer-based Brand Equity. Marketing management,Vol 10.2.pp14-19
18. Selnes,F.(1993 ).An Examination of the Effect of Product Performance on Brand. [DOI:10.1108/03090569310043179]
19. Reputation,Satisfaction and Loyalty. European Journal of Marketing.27.9.19-35
20. choi, deok-hwan, (2002) ,The realation beatween sport-brand image and the level of sport-brand
21. loyalty perceived by sport consumer s ,the Korean Journal of physical education ,vol.41 ,no.3 , pp217-226
22. Lau ,m.m, chang,m.s , MoonK,&liu,w.s ,(2006), The Brand Loyalty in Hong Kong, Journal teaxtilil and
23. apparel, Technology and management ,Vol. 5
24. Wong foong yee , Yahyah sidek , (2008) , Influence of Brand Loyalty on Consumer Sportswear, Int.
25. Journal of Economics and Management
26. Lin Yun-Tsan, Lin Chen-Hsien , (2008), Factors Influencing Brand Loyalty In Professional Sports Fans
27. ,Global Journal of Business Research , Vol. 2 , Number 1
28. 16 .Li,M. Liu,Y.Zhang,W.2008. Study on service quality effecting consumer loyalty of sportswear brand. [DOI:10.1109/WiCom.2008.2010]
29. Salim Khraim, H .)2011(, The Influence of Brand Loyalty on Cosmetics Buying Behavior of UAE [DOI:10.5539/ijms.v3n2p123]
30. Female Consumers. International Journal of Marketing Studies , Vol3, No2, pp 123-133.
31. Leong,R.M. Michael ,E. Abu Bakar,A.R. Ira Meilita, I. Veerappan,G. Rajamanickam,Sh.. 2012. A Study
32. of the Influence of Customer Loyalty on Sportswear Buying Behaviour of Malaysian Male Consumers.
33. European Journal of Social Sciences ISSN 1450-2267 Vol.28 No1 . pp 50-63
34. Taleghani, M .Taghizadeh Jourshari, M.)2012( .Assessment of Gender Differences in Brand Loyalty of
35. SportswearConsumers- Case Study: A Sport Shops in the City of Rasht. Journal of Basic and Applied
36. Scientific Research. 2(3)2138-2144

Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.