[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمار نشریه::
::
شناسنامه نشریه
..
پایگاه‌های نمایه‌کننده

  AWT IMAGE   AWT IMAGE 
 AWT IMAGE   AWT IMAGE 
   

   

..
پایگاه‌های اجتماعی
     
ACADEMIA
 
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد عملكرد دوفصلنامه زبان و ادبيات فارسي چيست؟
عالي
خوب
متوسط
ضعيف
   
..
:: سال 32، شماره 96 - ( 2-1403 ) ::
جلد 32 شماره 96 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل داستان «زن زیادی» از جلال آل احمد براساس نظریه شالوده شکنی ژاک دریدا
مریم هامون گرد 1، علیرضا نبی لو چهرقانی
1- ، m.hamoongard@yahoo.com
چکیده:   (1213 مشاهده)
داستان «زن زیادی» یکی از نه (۹) داستان کوتاه از مجموعه داستانی با همین عنوان است که اولین بار در زمان حیات جلال آل احمد، نویسنده معاصر در سال ۱۳۳۱ به چاپ رسیده است. محوریت تمام داستان‌های این مجموعه زنان هستند و نویسنده با نگاهی نقّادانه مصائب و مشکلات آنها را به تصویر می‌کشد. این مقاله به بررسی داستان «زن زیادی» از این مجموعه از دیدگاه نقد شالوده شکنانه می‌پردازد. نقد شالوده شکنی بر اساس نظریه ژاک دریدا (2004-1930)، فیلسوف و نظریه پرداز فرانسوی شکل گرفت. اساس نقد شالوده شکنی یافتن تقابل‏های دوتایی و پنهان در متن است؛ زیرا با کشف این تقابل‏ها می‌توان به لایه‌های پنهانی و درونی متن پی برد. به اعتقاد ژاک دریدا  تقابل‏های درون متنی، سلسله مراتبی و پلکانی است و جزئی بر جزئی دیگر برتری داده می‌شود اما با بررسی متن در نهایت مشخص می‌شود که تقابل‏ها هیچ کدام بر دیگری برتری ندارند و در واقع مکمل یکدیگرند. نقد شالوده شکنی بر بررسی پیش‌فرض‌های پذیرفته شده، واسازی و آشکارسازی تناقض های متنی استوار است و هر آنچه را که باید مخاطب بداند در خود متن جستجو می‏ کند. تقابل در داستان «زن زیادی» در ظاهر بر پایه تضاد بین انسان و انسان، مرد/زن، و در باطن بین انسان و باورها و سنت‌های نادرست فرهنگی و اجتماعی است، و پس از بررسی تقابل‏های دوتایی در متن داستان و شناسایی نیروهای متخاصم در آن معلوم می‏ گردد که برخلاف آنچه از ظاهر متن و در خوانش اولیه به دست می‏ آید‏ قطب برتر در متن و مدلدل استعلایی که چالش درونی متن نیز بر اساس آن شکل گرفته است مرد ستمکار در مقابل زن ستمدیده نیست بلکه مرد و زنی است که هر یک به گونه‌ای اسیر و مقهور باورهای نادرست و تحمیلی جامعه زمان خود هستند و دو تقابل در کنار یکدیگر و همسو با هم داستان را پیش می‏ برند.
 کلید واژه: شالوده شکنی، ژاک دریدا، جلال آل حمد، داستان زن زیادی


 
واژه‌های کلیدی: شالوده شکنی، ژاک دریدا، جلال آل حمد، داستان زن زیادی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: نقد ادبی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamoongard M, Nabilou Chehrrghani A R. The Analysis of the Story "an overly woman" based on Jacques Derrida Deconstruction Theory. Persian Language and Literature 2024; 32 (96)
URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-4282-fa.html

هامون گرد مریم، نبی لو چهرقانی علیرضا. تحلیل داستان «زن زیادی» از جلال آل احمد براساس نظریه شالوده شکنی ژاک دریدا. زبان و ادبيات فارسی. 1403; 32 (96)

URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-4282-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 32، شماره 96 - ( 2-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه  زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی Half-Yearly Persian Language and Literature
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645