دوره 8، شماره 28 - ( 4-1396 )                   سال8 شماره 28 صفحات 190-161 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه علامه طباطبایی ، salem207@yahoo.com
2- دانشگاه تهران
چکیده:   (4521 مشاهده)
گردشگری مذهبی چه در داخل کشور و چه در سطح بین‌الملل از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این مطالعه با استفاده از روش سیستم تقاضای تقریباً ایده‌آل خطی پویا و فرمول‌های کشش قیمتی و درآمدی به برآورد و بررسی تقاضای سفرهای مذهبی پرداخته شده است. بدین ‌منظور از داده‌های خرد بودجه خانوار در سال‌های 1370 تا 1390 ارائه شده توسط مرکز آمار ایران استفاده گردیده است. با توجه به نتایج به دست آمده، کشش درآمدی سفرهای مذهبی در حدود 42/0 است، بدین معنا که هر یک درصد افزایش درآمد منجر به افزایش ۴/0 درصدی تقاضا برای سفرهای مذهبی می‌گردد. همچنین کشش قیمتی تقاضا در تمامی گروه‌های کالایی منفی بوده و کشش قیمتی سفرهای مذهبی در حدود 98/0- است
متن کامل [PDF 499 kb]   (2285 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: اسلامی
دریافت: 1395/10/5 | پذیرش: 1396/4/20 | انتشار: 1396/6/26

فهرست منابع
1. Abbasi Nezhad, H., & Habibi, F. (2006). Analyzing and Estimating Iran Tourism Demand Function with Panel Data. Journal of Economic Research, 40(3), 91-115.
2. Alston Julian M, Foster Kenneth A, Gree Richard D (1994) "Estimating Elasticities with the Linear Approximate Almost Ideal Demand System: Some Monte Carlo Results". The Review of Economics and Statistics, Vol. 76, No. 2. [DOI:10.2307/2109891]
3. Amin, M.M. (2013), Religious Tourism in Egypt: A Case Study Analysis, the American University in Cairo, School of Global Affairs and Public Policy.
4. Badri, S.A., & Tayyebi, S. (2012). Factors affecting the costs of religious tourism: A case study of Mashhad, Iran. The Journal of Tourism Planning and Development, 1, 153-177.
5. Deaton, A., Muellbauer, J. (1980). An Almost Ideal Demand System. The American Economic Review, 70(3). 312-326
6. Golelaleh, Manoochehr; The Estimation of Iran's Tourism Demand Function; Master's Thesis of Faculty of Economics; Tehran. University of Allameh Tabataba'i. 2009.
7. Kwiatkowski, D., Phillips, P.C.B., Schmidt, P., Shin, Y. (1992). Testing the Null Hypothesis of Stationarity Against the Alternative of a Unit Root. Journal of Econometrics, 54, 159-178. [DOI:10.1016/0304-4076(92)90104-Y]
8. LI, G., SONG, H., WITT, S.F. (2004). Modelling Tourism Demand: A Dynamic Linear AIDS Approach. Journal of Travel Research , 43, 141-150. [DOI:10.1177/0047287504268235]
9. Meyer, G. (2004). New Research Network for Islamic Tourism. Islamic Tourism, 11, 42-57.
10. Modafri, A., Brorsen, B.W. (1993). Demand for Red Meat ,Poulatry and Fish in Morocco:An Almost Ideal Demand system. Agricultural Economics, 9,155-163. [DOI:10.1016/0169-5150(93)90010-A]
11. Mohammadi, T., Karimi, M., Najarzadeh, N., Shahkaram oghli, M. (2010). Factors Affecting Demand for Tourism in Iran. Journal of Financial Economy, 10, 114-142.
12. Mohammadzadeh, P., Behbudi, D., Mamipour, S., Feshari, M. (2010). Estimation of Foreign Iran's Tourism Demand from some Origin Countries (Time-Varying Parameter Approach). Journal of Quantitative Economics, 7(2), 149-171.
13. Momenei, M., Sarafei, M., Ghasemei, M. (2008). The Structure and Function of Religious-Cultural Tourism and the Necessity of Integrated Management in Mashhad Metropolis. Geography And Development Iranian Journal, 6(11), 13-38.
14. Musaee, M. (2004). Estimation of Tourism Demand for Iran. Journal of Trade Studies, 8, 225-244.
15. Rougier, J. (1997). A Simple Necessary Condition for Negativity in the Almost Ideal Demand System with the Stone Price Index. Applied Economic Letters, 4, 97-99 [DOI:10.1080/758526703]
16. Suleiman, J., Hardan, S., Badaruddin, M. (2011). Factors Impact on Religious Tourism Market: The Case of the Palestinian Territories. International Journal of Business and Management 6( 7), 254-260 [DOI:10.5539/ijbm.v6n7p254]
17. UNWTO, (2015), Tourism Highlights 2015 Edition, Available in "www.unwto.com".
18. Yang, Y., Liu, Z.H., Qi, Q. (2012). Domestic tourism demand of urban and rural residents in China: Does relative income matter?. Tourism Management, 40, 193-202. [DOI:10.1016/j.tourman.2013.05.005]
19. Zellner, A. (1962). An Efficient Method of Estimating Seemingly Unrelated Regressions and Tests forAggregation Bias. Journal of the American Statistical Association, 57, 348-368. [DOI:10.1080/01621459.1962.10480664]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.