Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://erj.khu.ac.ir
1
admin
1024-3402
1024-3402
doi
fa
jalali
1394
11
1
gregorian
2016
2
1
2
31
online
1
fulltext
fa
موفقیت تحصیلی بر اساس جهتگیری هدف و بهزیستی ذهنی دانشآموزان و والدین: الگوی مدلیابی معادلات ساختاری
Academic Achievement Based on Students Goal Orientation and Subjective well-being and Parents Goal Orientation and Subjective well-being by Structural Equation
روانشناسی تربیتی
Educational Psychology
مقاله پژوهشی
Research Paper
<p dir="RTL" style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;direction:rtl;unicode-bidi:embed;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مطالعه حاضر با هدف تبیین موفقیت تحصیلی بر اساس جهتگیری هدف و بهزیستی ذهنی دانشآموزان و والدین در بین دانش­آموزان دختر سال سوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1391-1390 انجام شد. مطالعه حاضر از نوع همبستگی است که با روش نمونهگیری خوشهای تعداد 441 نفر دانشآموز دختر به همراه والدینشان از جامعه مورد نظر انتخاب شدند. اطلاعات از طریق مقیاس پاناس، مقیاس جهتگیری هدف، مقیاس ادراک جهتگیری هدفی والدین را دانش آموزان و مقیاس رضایت از زندگی جمع­آوری شد. </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">برای ارزیابی موفقیت تحصیلی از معدل دانشآموزان استفاده شد.</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">یافتهها نشان داد الگوهای ساختاری مفروض با دادهها برازش قابل قبولی دارد و والدین با موفقیت تحصیلی دارد. نتایج پژوهش نشان میدهد که میان دانشآموزان دختر مورد مطالعه بخشی از تمایز موفقیت تحصیلی از طریق بهزیستی ذهنی و جهتگیری هدف دانشآموزان و بهزیستی ذهنی و جهتگیری هدف والدین آنان قابل تبیین است.</span></span></p>
<p dir="RTL"></p>
<p>The purpose of t the study is to test the model for the explanation of academic achievement based on students' goal orientation and subjective well-being and parents' subjective well-being and goal orientation for the third year high school students. 441 females’ students and their parents were selected by cluster sampling in this correlation study. Students filled the Positive and Negative Affect Schedule, subscale of perceptions of parent's goal orientation and their parents filled the Positive and Negative Affect Schedule Life satisfaction scale. Obtained Data were analyzed by structural equation modeling through Amos software. The results of structural equation modeling show that hypothesized models have an acceptable fit to the data. Results indicate that student's goal orientation and subjective well-being mediate the relationship between academic achievement and parent's goal orientation and subjective well-being. The results indicate a part of difference in academic achievement accounted by the student's subjective well-being and goal orientation and their parent's subjective well-being and goal orientation.</p>
موفقیت تحصیلی , جهت گیری هدف دانش آموزان, بهزیستی ذهنی, جهت گیری هدف والدین
Academic achievement, Student's goal orientation, subjective well-being, parent's goal orientation
133
157
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-573-1&slc_lang=fa&sid=1
Samaneh
Hoseini
سمانه
حسینی
s.hosseini313@yahoo.com
10031947532846001062
10031947532846001062
Yes
Jalil
Fath Abadi
جلیل
فتح آبادی
10031947532846001063
10031947532846001063
No
دانشگاه شهید بهشتی
امید
شکری
10031947532846001064
10031947532846001064
No
دانشگاه شهید بهشتی
شهلا
پاکدامن
10031947532846001065
10031947532846001065
No
دانشگاه شهید بهشتی