Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://erj.khu.ac.ir
1
admin
1024-3402
1024-3402
doi
fa
jalali
1396
2
1
gregorian
2017
5
1
4
34
online
1
fulltext
fa
بررسی سطح دانش و مهارت ICDL معلمان در فرایند تدریس
Examining ICDL Teachers' Knowledge and Skills in the Teaching Process
روانشناسی تربیتی
Educational Psychology
مقاله پژوهشی
Research Paper
<p dir="RTL" style="margin-bottom: 0.0001pt; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در سالهای اخیر استفاده از فناوریهای نوین در فرایند تدریس به شدت در حال گسترش است. امروزه یکی از چالشهای مهم بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس، سطح دانش و مهارت </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">ICDL</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">معلمان در فرایند تدریس است. پژوهش حاضر به منظور بررسیسطح دانش و مهارت </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">ICDL</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> معلمان درفرایند تدریس در سال تحصیلی 95-94 انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان مدارس متوسطه شهر قیدار میباشد که 70 نفر با توجه به جدول کرجسی مورگان به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد، که روایی آن توسط جمعی از اساتید، متخصصان آموزشی و تعدادی از معلمان تایید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ قابل قبول برآورد گردید. به طور کلی نتایج این پژوهش نشان داد که دانش و مهارت </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">کامپیوتری</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> معلمان در فرایند تدریس در سطح متوسط میباشد.</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> همچنین تحلیل آمار استنباطی دادهها نشان داد که </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">میان متغیرهای جنسیت، </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">سن، میزان تحصیلات و سطح دانش و مهارت کامپیوتری معلمان در فرایند تدریس </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">تفاوت معنادار آماری </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">وجود دارد.</span></span></p>
<p style="text-align: justify;">In recent years, the use of modern technologies has grown Strongly in the teaching process. Today, one of the key challenges in using ICT in schools is the level of ICDL teachers' knowledge and skills in the teaching process.The present study was conducted to examine the level of ICDL teachers' knowledge and skills in the teaching process in the academic year of 94-95. The statistical population of this research is all teachers of high school in qeydar city that 70 people were selected according to Morgan table with random cluster sampling method. A researcher-made questionnaire was used to collect data. Its validity was estimated by a group of professors, educational specialists and some teachers, and its reliability was estimated using Cronbach’s alpha coefficient. In general, the results of this study showed that the computer skills and knowledge of teachers in the teaching process are moderate. Also, inferential statistics analysis showed that there is no statistically significant difference between the gender variable and the level of knowledge and computer skills of teachers in the teaching process. And also inferential statistics analysis has shown that there are meaningful statistics differences between gender variables, age, education and level of knowledge and skills computer of teachers in teaching process.</p>
ICDL, دانش و مهارت معلمان, تدریس
ICDL, teachers' knowledge and skills, teaching
34
59
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-598-1&slc_lang=fa&sid=1
مریم
کاظمی
v.mansouri20@yahoo.com
10031947532846003933
10031947532846003933
No
دانشگاه پیام نور قیدار
وحید
منصوری
v.mansouri20@gmail.com
10031947532846003934
10031947532846003934
Yes
دانشگاه خوارزمی تهران
پروین
ذوالقدری
Zolghadri3249@Yahoo.Com
10031947532846003935
10031947532846003935
No
دانشگاه پیام نور خدابنده
حجت
دهقان زاده
hojjat.dehganzadeh@gmail.com
10031947532846003936
10031947532846003936
No
دانشگاه تربیت مدرس