Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://erj.khu.ac.ir
1
admin
1024-3402
1024-3402
doi
fa
jalali
1396
2
1
gregorian
2017
5
1
4
34
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش پذیرش و تعهد بر خودانتقادی و شایستگی در دانشآموزان دارای تجربه خودآزاری
Effect of teaching acceptance and commitment to self-criticism and perceived competence in students with experience of self-injury
روانشناسی تربیتی
Educational Psychology
مقاله پژوهشی
Research Paper
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><span dir="RTL"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">هدف پژوهش حاضر تأثیر آموزش پذیرش و تعهد بر خودانتقادی و شایستگی در دانش­آموزان دارای تجربه خودآزاری بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود. </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">جامعه آماری دانشآموزان پسر دوره­ی متوسطه ناحیه 1 شهرستان تبریز در سال تحصیلی 96-1395بودند. </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">برای انتخاب حجم نمونه از یک مدرسه پسرانه دوره دوم متوسطه و با روش نمونه­گیری هدفمند تعداد 26 دانش­آموز پسر بر اساس نظر مشاور و معلم مدرسه که تجربه خودآزاری داشتند، انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه 13 نفر (گروه آزمایش) و 13 نفر (گروه کنترل) قرار گرفتند.</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های خودانتقادی </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">تامپسون و زاروف و ادراک شایستگی هارتر و برنامه آموزش اکت استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با روش آماری تحلیل کواریانس چند متغیره انجام شد. یافته­ها نشان داد که آموزش پذیرش و تعهد بر خودانتقادی و شایستگی دانش­آموزان دارای تجربه خودآزاری تأثیر دارد </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">(001/0></span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">P</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">)</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">. در واقع آموزش پذیرش و تعهد باعث کاهش خودانتقادی و افزایش ادراک شایستگی دانش­آموزان دارای تجربه خودآزاری می­شود.</span></span></span></p>
<p style="text-align: justify;">The aim of this study was the effect of teaching acceptance and commitment with self-criticism and perceived competence in students with experience of self-harm. Quasi experimental research design and pretest-posttest control group design. The population of male high school students in the academic year 2016-2017 was the city of Tabriz. To select a sample from a boys' school to two secondary school and purposive sampling of 26 students, according to advisor and teacher at the experience of self-harm were selected and randomly divided into two groups of 13 students (experimental group) and 13 students (control group) were included. To collect the data, Self-criticism questionnaire Thompso & Zuroff, perceived competence, Harter and training acceptance and commitment programs were. Data analysis was performed using multivariate analysis of covariance. Results showed that teaching acceptance and commitment on self-criticism and perceived competence influences students with the experience of self-harm. In fact, active learning and increased self-criticism reduces the perceived competence students with the experience of self-harm can result. Therefore, active education on self-criticism and improvement of competencies students with the experience of self-harm are recommended.</p>
خودآزاری, ادراک شایستگی, خودانتقادی, پذیرش و تعهد
self-injury, perceived competence, self-criticism, acceptance and commitment
18
33
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1083-2&slc_lang=fa&sid=1
Jafar
bahadorikhosroshahi
جعفر
بهادری خسروشاهی
jafar.b2010@yahoo.com
10031947532846003932
10031947532846003932
Yes
Azarbaijan Shahid Madani University
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان