Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://erj.khu.ac.ir
1
admin
1024-3402
1024-3402
doi
fa
jalali
1396
2
1
gregorian
2017
5
1
4
34
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش الگوی تعلیمی بر روابط والد-فرزند با همایندی گرایش به تفکر انتقادی
Effect of Educational pattern Training on Parent-Child Relationship and Critical Thinking
روانشناسی تربیتی
Educational Psychology
مقاله پژوهشی
Research Paper
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">والدین و فرزندانشان در دوران نوجوانی روابط تازه­ای با یکدیگر برقرار می­کنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش الگوی تعلیمی بر روابط والد-فرزند با همایندی گرایش به تفکر انتقادی بود. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود و جامعه آماری کلیه دانش­آموزان دختر کلاس دوازدهم هنرستان­های شهر بیرجند در سال تحصیلی 96-95 بودند. گروه نمونه با استفاده از شیوه نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای و انتخاب تصادفی دو هنرستان از سطح شهر بیرجند و انتخاب تصادفی یک رشته تحصیلی از هر مدرسه و با در نظر گرفتن کلاس به عنوان واحد نمونه­گیری، <span style="background:white;">انتخاب شده و در نهایت به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه جایگزین شدند. از پرسشنامه­های رابطه والد-</span> فرزند فاین، مورلند و سئوبل (1983)<span style="background:white;"> و</span> گرایش به تفکر انتقادی ریکتس (2003) برای سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شد. داده­های بدست آمده با آزمون کواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد آموزش الگوی تعلیمی موجب بهبود روابط والد- فرزند می­شود. همچنین نتایج نشان داد که بهبود روابطی که نتیجه آموزش الگوی تعلیمی بود توانست گرایش به تفکر انتقادی فرزندان را در بعد خلاقیت و تعهد افزایش دهد. با توجه به نتایج بدست آمده می­توان گفت با بهبود روابط والد-فرزند در اثر آموزش الگوی تعلیمی گرایش به تفکر انتقادی در فرزندان نیز افزایش پیدا می­کند.</span></span><br>
</p>
<p>Parents and children from tender age through adolescence continue to renew relationships with each other. This study aims to show how Training Educational pattern influenced the Parent-Child Relationship subsequent critical thinking<span dir="RTL">.</span> In this study quasi-experimental pretest-posttest control group method was used. Statistical population of all female students in twelfth grade schools in Birjand is intended to achieve the main objective of this study. Pattern group was achieved by using the cluster sampling multistage method. A typical school in the city of Birjand was randomly chosen with a class considered as a sampling unit and finally the samples generated are divided into experimental and control groups. Questionnaire used were based on variables of Parent-child relationship (Fine, Morland and Schwebel,1983), and critical thinking (Ricketts, 2003). Data generated were analyzed through Multivariate covariance examination. The result indicates that parent-child relationships are improved by Educational pattern. Also it was demonstrated that relationship improvement due to Educational pattern increases children’s critical thinking in the aspect of creativity<span dir="RTL">& </span> commitment. It should be noted that according to the results besides the improving parent-child relationships due to educational model training, critical thinking dispositions in children is increased as well.</p>
الگوی تعلیمی, روابط والد - فرزند, گرایش به تفکر انتقادی
Educational pattern, Parent-Child Relationship, critical thinking
75
94
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1092-1&slc_lang=fa&sid=1
fariba
farazi
فریبا
فرازی
. farazi.f6691@yahoo.com
10031947532846003939
10031947532846003939
No
Tehran, Islamic Azad University, Science and Research
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
Massoumeh
Esmaeili
معصومه
اسمعیلی
10031947532846003940
10031947532846003940
Yes
Allameh Tabatabaei University
دانشگاه علامه طباطبایی
Eskandari
Eskandari
حسین
اسکندری
10031947532846003941
10031947532846003941
No
Allameh Tabatabaei University
دانشگاه علامه طباطبایی
mohammad
hatami
محمد
حاتمی
10031947532846003942
10031947532846003942
No
kharazmi University
دانشگاه خوارزمی