Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://erj.khu.ac.ir
1
admin
1024-3402
1024-3402
doi
fa
jalali
1396
6
1
gregorian
2017
9
1
4
35
online
1
fulltext
fa
نقش وکاربرد سواد اطلاعاتی در نهادینه سازی فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش عالی
The role and application of information literacy in realizing information and communication technology(ICT) in higher education
برنامه ریزی آموزشی
Educational Programing
مقاله پژوهشی
Research Paper
<p dir="RTL" style="margin-right:42.75pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در این مقاله سعی شده­است نقش وجایگاه سواد اطلاعاتی به­عنوان یک ضرورت در بکارگیری موثر فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد بررسی قرار گیرد. روش تحلیل محتوای کیفی متون منتخب برای پاسخ به نیازهای اطلاعاتی و استنباطی موضوع مورد استفاده واقع شده است.یافته ها و نتایج حاکی از آنند که</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">تحولات نوین مستلزم تغییرات اساسی در رسالت­ها وکارکردهای دانشگاه­ها و موسسات آموزش عالی می­باشد. از آن­جایی که تولید دانش و بستر­سازی فضای دانشی از اهم رسالت­های دانشگاه­ها است. این امر نیازمند آگاهی و دسترسی به آخرین یافته­های علمی در حوزه علوم و فناوری می­باشد. فناوری اطلاعات و ارتباطات این فرایند را تسهیل نموده­است. اما آن­چه اساسی است توانمند ساختن کاربران آموزش عالی برای ورود به محیط­های مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات می­باشد که از این طریق مخاطبان آموزش عالی می­توانند از اطلاعات موجود در چنین محیطی به طور موثر، کارا و خلاق استفاده نماید. این مهم امکان پذیر نیست مگر اینکه به نقش و جایگاه سواداطلاعاتی به­عنوان یک ضرورت و مقوله اساسی برای بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در آموزش عالی نگریسته شود.</span></span><br>
</p>
<p>The present study is an attempt to examine the role of information literacy as a prerequisite for the effective application of ICT. Qualitative content analysis was used as the methodology to answer the main question of the study. The findings and results show that there is a need to have fundamental changes in missions and functions of Universities and institutes of higher education. Since one of the basic missions of Universities is to produce knowledge and lay the groundwork for knowledge environments, awareness of and access to the latest scientific findings in areas of science and technology is necessary. ICT has paved the way of this process. But what is essential is to enable the users of higher education easier access to ICT based environment. This way the audience of higher education can use the information in such environments in an effective, efficient, and creative way. This will be impossible unless we consider the role and status of information literacy as a necessity and basic issue for the application of ICT in higher education.<br>
</p>
جامعه اطلاعاتی, سواد اطلاعاتی, آموزش عالی, فناوری اطلاعات و ارتباطات
Society Information, Information Literacy, higher education, Information and communication
111
132
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-733-1&slc_lang=fa&sid=1
farhad
balash
فرهاد
بلاش
efarhaddevelopment@gmail.com
10031947532846001643
10031947532846001643
Yes
kharazmi university
دانشگاه خوارزمی
ayat
saadattalab
آیت
سعادت طلب
saadattalab2009@gmail.com
10031947532846001644
10031947532846001644
No
kharazmi university
دانشگاه خوارزمی