Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://erj.khu.ac.ir
1
admin
1024-3402
1024-3402
doi
fa
jalali
1395
5
1
gregorian
2016
8
1
3
32
online
1
fulltext
fa
بررسی رابطه بین مولفه های وجدان کاری با تعهد سازمانی دبیران مدارس متوسطه پسرانه دولتی شهر تهران
The relationship between work Conscience and Organizational Commitment of the Government boys' high school teachers in Tehran
مدیریت آموزشی
Educational Management
مقاله پژوهشی
Research Paper
<p dir="RTL" style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه بین مؤلفههای وجدان کاری با تعهد سازمانی دبیران دبیرستان­های متوسطه پسرانه دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 95-94 بود. پژوهش بر حسب هدف از نوع توصیفی بود که از روش همبستگی استفاده شده است، جامعه آماری کلیه دبیران مدارس متوسطه پسرانه دولتی شهر تهران بود که با نمونه آماری که بر حسب جدول کرجسی و مورگان 384 نفر تعیین و سپس بر اساس نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای نسبتی به طور تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه وجدان­کاری (کاستا و مک 1998) شامل 47 گویه و تعهد سازمانی (آلن ومایر 1992) شامل 24 گویه که پایایی این دو پرسشنامه به ترتیب 89% و 85% بود. شیوه گرد آوری دادهها از آمار توصیفی و برای نتیجه­گیری داده­ها از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون کولموگروف اسمیرنف و تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد که نتایج محاسبات نشان داد که بین وجدان­کاری و تعهد سازمانی دبیران در سطح اطمینان 99% (میزان خطا برابر با 001/0) با ضریب همبستگی 429/0 ارتباط معنادار و مثبتی وجود داشت؛ مؤلفههای (کفایت، نظم و ترتیب، وظیفهشناسی، تلاش برای موفقیت) دارای همبستگی بیشتر و مولفه­های (خویشتنداری و احتیاط در تصمیمگیری) دارای همبستگی کمتر بودند و در ارتباط بین مناطق مورد بررسی از نظر </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">«</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">وجدان کاری» هیچگونه تفاوت معناداری وجود نداشت.</span></span></p>
<p style="text-align: justify;">The goal of this study was to investigate the relationship between work ethic on organizational commitment of public boys' high schools' teachers in Tehran in 2015-2016. The research was descriptive according to its goal and correlation method was used, statistical population was selected from the public boys' high school teachers in Tehran. With multistage cluster random sampling, 384 teachers were selected with statistical sample size according to Krejcie and Morgan table. Data collection tools were work ethic questionnaire (Costa & Mac 1998) which contains 47 items and organizational commitment questionnaire (Allan & Meyer 1992) which contains 24 items with the reliability of 85% and 89% respectively. In order to analyze the data, descriptive statistics and to conclude the data Pearson correlation coefficient, Kolmogorov-Smirnov test and ANOVA were used. The results of the evaluations show that there is a Significant positive correlation among work ethic and teachers' organizational commitment in reliability level of 99% (error rate equal to 0.001) with correlation coefficient of 0.429; components of efficiency, discipline, conscientious, and attempt to succeed correlated more and components of continence and caution in decision-making correlated less. No significant difference was found in the relationship between work ethics in different regions of the study area.</p>
وجدان, وجدان کاری, تعهد سازمانی
Conscientious, Work Conscience , Organizational Commitment
102
116
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-953-1&slc_lang=fa&sid=1
مصطفی
عسکریان
mostafa.askarian@yahoo.com
10031947532846001308
10031947532846001308
No
دانشگاه خوارزمی
عبدالرحیم
نوه ابراهیم
naveh1954@yahoo.com
10031947532846001309
10031947532846001309
No
دانشگاه خوارزمی
حمید
خسروی
h.khosravi5970@hotmail.com
10031947532846001310
10031947532846001310
Yes
دانشگاه خوارزمی