Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://erj.khu.ac.ir
1
admin
1024-3402
1024-3402
doi
fa
jalali
1394
11
1
gregorian
2016
2
1
2
31
online
1
fulltext
fa
نقش آموزش های دانشگاهی بر ایجاد روحیه کارآفرینی و راهکارهای ارتقاء آن
The identification role of academic training on developing the entrepreneurial spirit and providing soloutions strategies for promoting among the students of Allameh TabatabaʼI University
مدیریت آموزشی
Educational Management
مقاله پژوهشی
Research Paper
<p dir="RTL" style="margin-right:36.0pt;"> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">هدف پژوهش حاضر بررسی نقش آموزش­های دانشگاهی بر ایجاد پرورش روحیه کارآفرینی در بین دانشجویان و ارائه راهکارهایی برای ارتقاء آن است. روش پژوهش از نوع آمیخته است که داده­های آن در قسمت کمی با پرسشنامه محقق­ساخته و در قسمت کیفی با روش مشاهده مشارکتی و فن مصاحبه نیمه­ساختاریافته جمع­آوری شده است. در بخش کمی 300 نفر از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی مشغول به تحصیل سال تحصیلی 94-1393 با روش نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند. در بخش کیفی با نمونهگیری هدفمند تعداد 15 نفر از اساتید دانشگاه به عنوان نمونه پژوهش مورد مصاحبه قرار گرفتند. یافته­ها حاکی از دارد که همه مؤلفه­های کارآفرینی کمتر از حد وسط هستند. نتایج نشان می­دهد که دوره­های آموزشی بر پرورش روحیه کارآفرینی در دانشجویان تأثیر ندارند. در نهایت 5 مقوله </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">تحول</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نقش</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">دانشگاه­ها (پذیرش</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نقش</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">جدید)،</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">بسترسازی،</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">شبکهسازی، ارتقاء فعالیت­های</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">دانشگاهی</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">و</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">تغییرات</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مدیریتی</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">عمده برای بهبود کارآفرینی ارائه شد.</span></span></p>
<p>Entrepreneurial has been considered as an approach and also as a third mission of universities and higher education in recent years. So the present study investigated the role of education for creating spirit of entrepreneurial among the students of Allameh Tabatabai, at the end of this paper offered some strategies of solution for improving it. The method that was used in this research was mixed of (quantitative-qualitative) method. For quantitative data the researcher used a self-made questionnaire and the validity of that was confirmed by experts and the reliability of the instrument have been reported 92 %( Cronbach's alpha), and for collecting qualitative data it was used participant observation and semi structured then they combined by Triangulation method. The sampling method was cluster sampling witch was used for selecting 300 students of Allameh Tabatabai University they were enrolled in 1394-1393. Target qualitative sampling method with Theoretical saturation index was used for sampling so 15 Professors were selected. Attitudes and views of academic entrepreneurship promotion strategies were examined. All components of entrepreneurship, such as Achievement, Ambiguity tolerance, confidence, risk-taking and creativity have been reported less than mediocrity. The overall conclusion of the students’ training courses of Allameh Tabatabai don’t have an effect on the developing of the spirit of entrepreneurial which was held for them .The researchers who had an interview with experts for improving the entrepreneurial of university offered five main categories as: changes in the role of universities (acceptance of new), infrastructure, networking, promotion of academic activities and management changes.</p>
دوره های آموزشی, کارآفرینی, روحیه کارآفرینی, کارآفرینی دانشگاهی
education, entrepreneurship, entrepreneurial spirit, academic entrepreneurship.
32
57
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-665-2&slc_lang=fa&sid=1
kamran
malekpour lapari
کامران
مالکپور لپری
malekpour.k92@gmaol.com
10031947532846001055
10031947532846001055
Yes
دانشگاه پیام نور اردل
Ali
Delavar
علی
دلاور
delavar.ali@yahoo.com
10031947532846001056
10031947532846001056
No
دانشگاه علامه طباطبایی