جلد 1، شماره 29 - ( 7-1393 )                   شماره 29 صفحات 101-79 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najar Nahavandi M, Ghorbanalizadeh M. Analysis of national identity in textbooks. Journal title 2014; 1 (29) :79-101
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-25-fa.html
نجار نهاوندی مریم، قربانعلی زاده مژده. تحلیلی بر هویت ملی در کتب درسی ( مطالعه موردی مطالعات اجتماعی). عنوان نشریه. 1393; 1 (29) :79-101

URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-25-fa.html


دانشگاه تهران
چکیده:   (10799 مشاهده)

امروزه هویت ملی یکی از مقوله‌های مهم در برنامه‌ریزی توسعه کشور‌ها است. بخش اعظم آموزش هویت ملی در چارچوب آموزش و پرورش رسمی صورت می‌گیرد. با آغاز دوره تحول بنیادین، کتب درسی نیز متناسب با رویکرد جدید تغییر می‌یابند. مقاله حاضر به تحلیل آموزش هویت ملی می‌پردازد و از این منظر کتاب جدید التالیف مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی با کتاب تعلیمات اجتماعی دوره قبل از تحول مقایسه می‌شود. جامعه آماری شامل دو کتاب فوق می‌باشد. روش تحقیق تحلیل محتوای کمی و کیفی است و واحد تحلیل مضمون می‌باشد. ابعاد هویت ملی در این پژوهش عبارت است از: نماد‌ها، ارزش‌ها، میراث فرهنگی، مشاهیر و شخصیت‌ها و وقایع و رخداد‌ها. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که به مؤلفه‌های هویت ملی در هر دو کتاب به طور نامتوازن پرداخته شده است و این امر در کتاب مطالعات اجتماعی مشهودتر است. کتاب تعلیمات اجتماعی بیشتر به بعد مشاهیر و شخصیت‌ها (37/44%) و کتاب مطالعات اجتماعی بیشتر به بعد ارزش‌ها (50/85%) پرداخته است. بی توجهی به مشاهیر و وقایع ملی، حذف ارزش‌های سیاسی، توجه بیشتر به ارزش های اجتماعی، اخلاقی و مذهبی از ویژگی‌های کتاب مطالعات اجتماعی در دوره تحول بنیادین می‌باشد.

متن کامل [PDF 256 kb]   (5929 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی |
دریافت: 1395/1/15 | پذیرش: 1395/1/15 | انتشار: 1395/1/15

فهرست منابع
1. Abela, M. A. (2005). Shaping a national identity: Malta in European :union:, International Journal of Sociology, No. 4, pp 10-27. [DOI:10.2753/IJS0020-7659350401]
2. Reiza'bal, Luixa and Jose Valencia and Martyn Barrett. (2004). National Identifications and Attitudes to National Ingroups and Outgroups amongst Children living in the Basque country, Infant and child Development, No.13, pp 1-20. [DOI:10.1002/icd.328]
3. Sherman, A. (2010). The Intersection of Immigration, Education and National Identity in Contemporary Italian Society. http://digitalcollections.sit.edu/
4. Simon, Patrick. (2012). French National Identity and Integration: Who belongs to the national community. www.migrationpolicy.org.
5. Skevington, S. And Baker, D. (1989). The Social Identity of women. Sage. London.
6. Thompson, Andrew. (2001). National identities and human agency.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش‌های تربیتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb