Journal of Theory & Practice in Curriculum
دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی
نظریه و عمل
Literature & Humanities
http://cstp.khu.ac.ir
1
admin
2345-4938
2783-0640
doi
https://www.sid.ir/journal/1118/fa
fa
jalali
1396
12
1
gregorian
2018
3
1
5
10
online
1
fulltext
fa
تدریس موازی: رویکردی جهت ارتقاء عملکرد تحصیلی دانشآموزان در درس ریاضی و نگرش آنان به مدرسه
Parallel teaching: An Approach to improve the academic performance of students in mathematics and their attitudes toward school
اشاعه و گسترش دانش برنامه درسی
پژوهشي
Research
<p>این پژوهش باهدف بررسی تأثیر تدریس موازی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان پایه ششم در درس ریاضی و نگرش آنان نسبت به مدرسه انجامگرفته است. روش پژوهش شبه-آزمایشی و از نوع طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی 95 – 94 و حجم نمونه 70 نفر است که 35 نفر از آنان در گروه کنترل و 35 نفر در گروه آزمایش گمارده شدند به صورتی که در گروه آزمایش تدریس به شیوه موازی به مدّت 2 ماه انجام شد و در گروه کنترل از روش تدریس تک معلّمی (مرسوم) استفاده گردید. نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره انجامشده بر روی نمره عملکرد تحصیلی ریاضی دانشآموزان در دو گروه آزمایش (تدریس موازی) و کنترل (تک معلّمی) نشان میدهد که بین نمره عملکرد تحصیلی ریاضی دانشآموزان گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری مشاهده میشود</p>
<p>This study aimed to investigate the impact of Parallel teaching on the academic performance of students in the sixth grade in math and their attitude toward school was conducted. The research method was experimental and pretest-posttest with control and experimental groups. Statistical population consisted sixth female students in Tabriz in the academic year 94-95 and the sample size is 70 persons that 35 of them in the control group and 35 patients in the experimental group were exposed. So in the experimental group Parallel teaching was conducted for 2 months and in the control group one teacher was used for teaching. The Analysis of ANCOVA was performed on the math achievement of students in the experimental and control group's shows that the students' mathematics achievement between the experimental and control groups was a significant difference observed</p>
تدریس موازی, نگرش به مدرسه, عملکرد تحصیلی, دانشآموزان پایه ششم.
Parallel teaching, attitude toward school, academic performance, sixth grade students
97
126
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-350-2&slc_lang=fa&sid=1
sirous
asadian
سیروس
اسدیان
dr.sasadian@gmail.com
10031947532846002010
10031947532846002010
Yes
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان