Journal of Theory & Practice in Curriculum
دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی
نظریه و عمل
Literature & Humanities
http://cstp.khu.ac.ir
1
admin
2345-4938
2783-0640
doi
https://www.sid.ir/journal/1118/fa
fa
jalali
1396
6
1
gregorian
2017
9
1
5
9
online
1
fulltext
fa
برنامه درسی روایت پژوهی و توسعه حرفه ای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان: طراحی الگوی برنامه درسی
A Narrative Inquiry Curriculum & Professional Development of Student-Teachers in Farhangian University: Design Curriculum Model
اشاعه و گسترش دانش برنامه درسی
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف از پژوهش حاضر، طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی روایت‏پژوهی جهت توسعه حرفه‏ای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان است. الگوی برنامه درسی روایت‏پژوهی، مبتنی بر نظریات دیویی، برونر، شوآب، ویگوتسکی، دونالدشون ,کلندینین و کانلی است. در این الگو، یادگیری یک عمل فکورانه و مبتنی بر تجربه است؛ دانشجومعلمان با تفکر و تأمل در تجارب خود و دیگران، اقدام به ساخت معانی می‏کنند؛ آن‏ها فعالانه دانش، مهارت و نگرش خود را از روایت‏ها می‏آموزند و به توسعه حرفه‏ای دست می‏یابند. در این پژوهش، دو سؤال اصلی مطرح است: 1. الگوی برنامه درسی روایت‏پژوهی برای توسعه حرفه‏ای دانشجومعلمان دارای چه ویژگی‏هایی است و 2. آیا این الگو دارای اعتبار است؟ جهت پاسخ به این سؤالات از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شد. الگو طراحی شد و جهت اعتباربخشی در اختیار 20 نفر از متخصصان برنامه درسی و مدرسان دانشگاه فرهنگیان قرار گرفت که درصد بالایی از متخصصان، الگو و بخش‏های مختلف آن را مناسب ارزیابی کردند.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">The aim of the present study is to design and validate the narrative inquiry curriculum for professional development of student-teachers in Farhangian university. The model of narrative inquiry curriculum is grounded on the theories of Dewey, Bruner, Schwab, Vygotsky, Donald Schön, Clandinin and Connelly. In this model, learning is a reflective practice and experience-based practice. The student- teachers make sense meaning through thinking and reflection on self-experiences of themselves and the experiences of others; They actively learn, acquire knowledge, skills and attitudes through narratives and enhance their professional development. In this study, two main questions were addressed: 1.) What characteristics have a model of narrative inquiry curriculum for professional development of student- teachers? 2.) Is this the model is validated? To answer those questions, a descriptive-analytical method was employed. The model was designed and validated by 20 curriculum experts and teacher- educators. A high percentage of professionalsthe experts, assessed the model and its different parts of it as appropriate.</div>
الگوی برنامۀ درسی روایتپژوهی, توسعۀ حرفهای, دانشجوـ معلمان, دانشگاه فرهنگیان
Model of narrative inquiry curriculum, professional development, student- teachers, Farhangian university.
69
104
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-259-2&slc_lang=fa&sid=1
زهره
کرمی
fserkarami_z@yahoo.comaji@gmail.com
10031947532846001863
10031947532846001863
No
دانشگاه بوعلی سینا
فرهاد
سراجی
fseraji@gmail.com
10031947532846001864
10031947532846001864
Yes
دانشگاه بوعلی سینا
یحیی
معروفی
y.maroofi2007@gmail.com
10031947532846001865
10031947532846001865
No
دانشگاه بوعلی سینا