Journal of Theory & Practice in Curriculum
دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی
نظریه و عمل
Literature & Humanities
http://cstp.khu.ac.ir
1
admin
2345-4938
2783-0640
doi
https://www.sid.ir/journal/1118/fa
fa
jalali
1396
6
1
gregorian
2017
9
1
5
9
online
1
fulltext
fa
واکاوی تجربه های زیسته کارورزی در دانشگاه فرهنگیان: الگوی مفهومی
The Analysis Experiences Curriculum Internship: The Conceptual Model
ترغیب نواندیشی در عرصه نظر و نوآوری در عرصه عمل برنامه ریزی درسی
پژوهشي
Research
<span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:11.0pt;">این پژوهش با هدف واکاوی تجارب زیست شده برنامۀ درسی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان پرداخته است تا در سایۀ چنین تلاشی به تدوین الگویی مفهومی دست یابد. این پژوهش رویکردی کیفی و پدیدارشناسانه دارد. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافتهای بود که دادههای آن بر اساس تحلیل محتوا و الگوی کلایزری در میان </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:11.0pt;">24 نفر دانشجو ـ معلمان، 15 نفر استاد راهنما و 18 نفر معلم راهنما از گروههای مختلف آموزشی استخراج شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که مسائل برنامۀ درسی کارورزی در شبکهای از مقولات قرار می</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:11.0pt;">‎<span dir="RTL">گیرند، </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:11.0pt;">در بخش اساتید راهنمای کارورزی درمجموع 4 مقولۀ شناختی، نگرشی، سازمانی و تعاملاتی، در بخش معلمان راهنما 3 مقولۀ سازمانی، نگرشی و تعاملاتی، در بخش کارورزان 5 مقولۀ شناختی، عاطفی، نگرشی، رفتاری، تعاملاتی و مقولۀ سایر مسائل تدوین گردیده است. در انتها نکاتی جهت بهبود کیفیت برنامۀ درسی کارورزی پیشنهاد شده است.</span></span></span>
This aim of the current research was presenting a conceptual model based on living experiences of internship curriculum. The research approach was qualitative and phenomenological. The instrument for data collection was a semi-structured interview and research data was gathered from 24 student-teachers, 15 Supervisor and 18 teacher-educator from different departments. The content of the living experiences of those groups was analyzed according to Colaizzeri pattern. The research results showed the categories of curriculum internship experiences. Among Supervisor, 4 categories of knowledge, attitudes, organization and interaction, among teacher-educators, 3 categories including attitude , organization and interaction, and lastly among students-teachers 5 categories of cognitive, emotional, attitude, behavioral, interactions was developed. At the end of the research five points was proposed for improvement of the quality of internship curriculum.
برنامۀ درسی کارورزی, مسائل اجرای برنامه درسی,تجربه زیسته
curriculum internship, internship, issues implementation of curriculum
37
68
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-774-1&slc_lang=fa&sid=1
صادق
زارع صفت
zaresefat@ut.ac.ir
10031947532846001535
10031947532846001535
Yes
آموزش و پرورش