Journal of Theory & Practice in Curriculum
دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی
نظریه و عمل
Literature & Humanities
http://cstp.khu.ac.ir
1
admin
2345-4938
2783-0640
doi
https://www.sid.ir/journal/1118/fa
fa
jalali
1396
6
1
gregorian
2017
9
1
5
9
online
1
fulltext
fa
تبیین شاخصهای نوآوری در فعالیتهای یاددهی و یادگیری رشتههای هنری مبتنی بر آموزههای سازندهگرایی و میزان کاربست آن
Determination of Innovation Indicators in Teaching-learning Activities of Curricula based on Constructivism and their Application
ترغیب نواندیشی در عرصه نظر و نوآوری در عرصه عمل برنامه ریزی درسی
كاربردي
Applicable
<div style="text-align: justify;"><span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">هدف</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">این</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">مطالعه، شناسایی</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">شاخص­های نوآوری در فعالیت­های یاددهی و یادگیری رشتههای هنری بر حسب رویکرد ساختنگرایی و بررسی میزان کاربست آنها در دانشگاه هنر اصفهان می­باشد. این</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">پژوهش از</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">رویکرد کمّی</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">و کیفی استفاده</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">شده</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">است. جامعه</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">آماری</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">بخش کیفی تحقیق حاضر، جمعی از صاحب نظران در آموزش هنر و متخصصان برنامه­های درسی در سطح کشور و اعضای هیأت علمی دانشگاه هنر اصفهان بودند، که به</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">روش</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">نمونه­گیری</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">هدفمند تعداد 19 نفر از آنان انتخاب شدند. جامعه</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">آماری</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">بخش کمّی نیز</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">،</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">تمامی</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه هنر اصفهان بو</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">دند </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">که</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">به</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">روش</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">نمونهگیری تصادفی تعداد 285 نفر از</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">آنان</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">انتخاب شدند.</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">داده­های</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">پژوهش</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">از</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">طریق</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">مصاحبه نیمه ساختار یافته و</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">پرسشنامۀ محقق ساخته</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">گردآوری</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">شده است. برای تعیین</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">روایی</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">مصاحبه</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">و</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">پرسشنامه</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">از</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">روایی</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">محتوا و برای</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">برآورد</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">پایایی</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">پرسشنامه</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">،</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">از</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">ضریب</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">آلفای</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">کرانباخ بهره گرفته شده است. طبق نتایج تحقیق در بخش کیفی مهم­ترین شاخص­های نوآوری در فرایند یاددهی و یادگیری عبارت است از: کاربست یادگیری تجربی، توجه</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">به خود راهبری، توجه به مهارتهای تفکر، ارزشیابی کیفی و مداوم، توجه به اصول آموزش مبتنی بر دیالوگ و اکتشاف هنری و بهرهگیری از دیدگاهها و دانش نوین در زمینۀ تحلیل آثار هنری. همچنین نتایج بخش کمّی بیانگر آن است که میزان کاربست شاخص­های نوآوری، کمتر از حد متوسط می­باشد. </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.5pt;">برگزاری دوره­های دانش­افزایی، استفاده از تجارب صاحبان هنر و اساتید هنر، بازبینی مداوم برنامه­های درسی بر اساس شاخص­های سازنده­گرایی از جمله پیشنهادهایی هستند که نوآوری و بازنگری در فعالیتهای یاددهی و یادگیری برنامههای درسی هنر را تسهیل میکند.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">The present research aims to determinate the innovation indicators Teaching-learning activities of Curricula based on Constructivism and their application in Isfahan Art University. Qualitative and quantitative methods have been used. The statistical population was the qualitative part of all authorities in education and art education of whom 19 were purposefully selected as samples. The statistical population in the quantitative part consisted of MA and PhD students of Isfahan Art University whom 285people were randomly selected. The research data's were collected from semi-structured interview and realized questionnaires The results of the qualitative part that the most important innovation indicators in Teaching-learning activities consist of: Experimental approach in curriculum planning, attention to the Self- directed, According to the thinking skills., continuous and quality Evaluation, According to the Artist principles of dialogue and discovery-based learning and Application of new knowledge in the field of view and analysis of works of art. The application of innovation indicators” is less than the average. So, holding educational courses, using the experiences of the arts faculty and art experts, continuous review of curriculum based on constructivism indices, are useful factors in improving and innovating Art curricul.</div>
شاخصهای نوآوری, فعالیتهای یاددهی و یادگیری , سازنده گرایی, دانشگاه هنر اصفهان
innovation indicators, teaching-learning activities, Constructivism, Isfahan Art University
143
166
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-495-1&slc_lang=fa&sid=1
ستاره
موسوی
setarehmousavi@gmail.com
10031947532846001565
10031947532846001565
No
دانشگاه اصفهان
محمدرضا
نیلی
m.nili.a@edu.ui.ac.ir
10031947532846001566
10031947532846001566
Yes
دانشگاه اصفهان
احمدرضا
نصر
arnasr@edu.ui.ac.ir
10031947532846001567
10031947532846001567
No
دانشگاه اصفهان
محمد
مسعود
m.masoud@aui.ac.ir
10031947532846001568
10031947532846001568
No
دانشگاه اصفهان