Journal of Theory & Practice in Curriculum
دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی
نظریه و عمل
Literature & Humanities
http://cstp.khu.ac.ir
1
admin
2345-4938
2783-0640
doi
https://www.sid.ir/journal/1118/fa
fa
jalali
1395
6
1
gregorian
2016
9
1
4
7
online
1
fulltext
fa
نقش فرهنگ معلمی در مواجهه با تغییرات برنامه درسی ریاضیات پایه هفتم
the role of teachers’ culture In confronting with Curriculum Changes of Seven basic mathematics
کمک به اصلاح و بازنگری برنامههای درسی مقاطع مختلف تحصیلی
پژوهشي
Research
<p><span style="color: rgb(51, 51, 51); font-family: Tahoma; font-size: 12px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; letter-spacing: normal; line-height: 16px; orphans: auto; text-align: start; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 1; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; display: inline !important; float: none; background-color: rgb(255, 255, 255);">پژوهش حاضر در صدد کشف نقش فرهنگ معلمی در نوع مواجهه معلمان نسبت به اصلاحات برنامه درسی ریاضی ‏دوره متوسطه اول در شهرستان قائمشهر می باشد‎.‎‏ یافته های پژوهش کیفی با روش پژوهش پدیدارشناسی نشان داد که‎ ‎باورهای معلمان نسبت به تغییرات کتاب درسی ریاضی پایه هفتم به دو دسته؛ نگاه مثبت به تغییرات کتاب درسی ریاضی ‏پایه هفتم و نگاه منتقدانه ارزیابی شده است. همچنین آن ها دو طیف از رفتار ‏را در مواجهه با تغییرات کتاب درسی ریاضیات پایه هفتم به نمایش گذاردهاند: پذیرش کامل، مقاومت و عدم پذیرش. ‏نتایج پژوهش نشان داد، درک فرهنگ معلمی عاملی ضروری برای آغاز هرگونه اصلاح است که با بهبود نگرش به تغییر ‏تمایلات معلّمان نسبت به پیشبرد برنامه های درسی جدید مثبتتر می شود</span></p>
<p><span style="color: rgb(51, 51, 51); font-family: tahoma; font-size: 12px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; letter-spacing: normal; line-height: 16px; orphans: auto; text-align: start; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 1; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; display: inline !important; float: none; background-color: rgb(255, 255, 255);">This paper wants to discover the role of teaching culture in type of teachers encounter to ‎modifications of math schedule of first grade of high school in Qaemshahr. Findings of ‎qualitative research by methodology of ethnography showed that teachers belief have been ‎evaluated to two positive perspective and critical perspective toward changes of math book ‎of ‎‏7‏th grade. Also they have presented two spectra of behavior in encountering changes in ‎math school books of the ‎‏7‏th grade: Full admission‏ ‏‎,‎‏ ‏Resistance and rejection. The research ‎results showed that understanding the culture of teachers is an essential factor to initiate ‎any reform that with improvement in attitude to change, teachers’ tendencies will be more ‎positive towards advancing ne schedules; it means that if teachers know the change useful ‎and necessary, they will perform them with more commitment and fidelity</span></p>
فرهنگ معلمی, تغییرات, برنامه درسی, ریاضیات, پایه هفتم
teaching culture, changes, schedule, math, 7th grade
137
166
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-699-1&slc_lang=fa&sid=1
banafsheh
Dadashi
بنفشه
داداشی
banafshehdadashi@yahoo.com
10031947532846001150
10031947532846001150
Yes
دانشگاه خوارزمی
N
Musapour
نعمت اله
موسی پور
n_mosapour@yahoo.com
10031947532846001151
10031947532846001151
No
دانشگاه فرهنگیان
سعید
صفائی موحد
s_s_movahed@yahoo.com
10031947532846001152
10031947532846001152
No
دانشگاه تهران